Carbon Border Adjustment Mechanism: Wat betekent CBAM voor bedrijven?
Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) zal voor veel industriële en commerciële bedrijven in de Europese Unie belangrijke veranderingen met zich meebrengen: Sinds 1 oktober 2023 moeten bedrijven die emissie-intensieve goederen zoals staal, aluminium en cement uit landen buiten de EU importeren, de directe en, afhankelijk van het soort goederen, indirecte CO2-uitstoot tijdens de productie nauwkeurig documenteren. Bovendien moeten deze bedrijven de overeenkomstige CBAM-emissiecertificaten verwerven vanaf 1 januari 2026. De koolstofcompensatieheffing is bedoeld om de emissieprijs voor ingevoerde producten aan te passen aan het niveau van producten die in de EU worden geproduceerd - en zo het concurrentienadeel voor producenten in de EU te compenseren. Het CBAM-mechanisme voor koolstofgrenscorrectie is een aanvulling op het EU-emissiehandelssysteem (EU-ETS), dat in 2005 werd ingevoerd als centraal klimaatbeschermingsinstrument in de EU.
Welke doelstellingen streeft de EU na met het mechanisme voor koolstofgrenscorrectie?
- Klimaatneutraliteit tegen 2050: De EU wil de eerste statenvereniging ter wereld worden die tegen 2050 klimaatneutraal is. In het kader van dit doel zal in de toekomst ongeveer driekwart van alle CO2-uitstoot in Europa in de emissiehandel worden opgenomen.
- Vermindering van CO2-uitstoot: Als onderdeel van het 'Fit for 55-pakket' is de eerste stap om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 55 procent te verminderen ten opzichte van 1990.
- Het creëren van eerlijke concurrentievoorwaarden: Naast het behalen van klimaatbeschermingsdoelen is de koolstofcompensatieheffing ook bedoeld om ervoor te zorgen dat voor import uit landen buiten de EU dezelfde hoge emissieprijzen gelden als voor goederen die in de EU worden geproduceerd.
- Vermijden van 'Carbon Leakage': De harmonisatie van emissieprijzen via CBAM is bedoeld om te voorkomen dat productiefaciliteiten uit de EU worden verplaatst naar andere landen met minder strenge wetten op het gebied van klimaatbescherming.
- Overschakelen op klimaatvriendelijke productieprocessen: Stijgende kosten en de uitgebreide rapportageverplichtingen in het kader van de emissiehandel stimuleren bedrijven om de emissies en verontreinigende stoffen in hun productieprocessen te verminderen.
- Stimulans om emissies te verminderen voor fabrikanten buiten de EU: CBAM compenseert de lagere emissieprijzen voor goederen die buiten de EU worden geproduceerd. Voor producenten van buiten de EU kan dit een stimulans zijn om hun emissies in het productieproces te verminderen om concurrerend te blijven.
Welke productgroepen worden beïnvloed door CBAM?
CBAM is van toepassing op bepaalde producten met een bijzonder CO2-intensief productieproces. Het risico is groot dat de overeenkomstige producten uit landen buiten de EU worden geïmporteerd om de uitgifteprijs te verlagen.
Overzicht van huidige CBAM-producten
In de toekomst zal de grenscorrectie worden uitgebreid naar andere energie-intensieve grondstoffen. Momenteel wordt besproken of polymeren, diverse chemicaliën en glasproducten in de toekomst ook moeten worden gerapporteerd. Alle bedrijven die CBAM-producten importeren uit landen buiten de EU zijn onderworpen aan de CBAM-rapportageverplichting en moeten overeenkomstige CBAM-emissiecertificaten verwerven.
Uitzonderingen op CBAM: Welke producten zijn vrijgesteld van CO2-compensatie?
In principe is de CBAM-verordening van toepassing op alle invoer van CBAM-producten uit landen buiten de EU. Er zijn echter uitzonderingen. In de volgende gevallen hebben importeurs geen meldingsplicht en hoeven ze geen CBAM-certificaten te verwerven:
- Goederen uit EVA-landen buiten de EU: Derde landen die deelnemen aan het ETS of een vergelijkbaar emissiehandelssysteem hebben, zijn vrijgesteld van de aanpassing aan de grenscorrectie. Dit zijn momenteel IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland*. Dit omvat ook de gebieden Büsingen, Helgoland, Livigno, Ceuta en Melilla.
- Lage waarde van goederen: Als de totale waarde van de goederen minder dan 150 euro is, is de importeur vrijgesteld van de CBAM-regeling. Hetzelfde geldt voor goederen die in de persoonlijke bagage van een persoon in de EU worden ingevoerd.
- Retourzendingen: CBAM-producten die vanuit de EU naar een derde land geëxporteerd worden en daarna door onverwachte omstandigheden teruggestuurd worden, vallen niet onder de CBAM-regeling.
- Militaire doeleinden: Als goederen worden ingevoerd door de militaire autoriteiten van een EU-land in het kader van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid van de EU of de NAVO, is de CBAM-verplichting niet van toepassing.
Er gelden echter geen CBAM-vrijstellingen voor bedrijven met lage importvolumes - zij zijn net zo verplicht om CBAM-certificaten te rapporteren en te verwerven als alle andere bedrijven.
*Het toepassingsgebied van CBAM hangt af van het soort goederen en de niet-preferentiële oorsprong van de goederen.
Aankoop en prijs van CBAM-certificaten
Het systeem voor koolstofgrenscorrectie bevindt zich momenteel in de eerste fase van de implementatie. Na afloop van de overgangsfase, vanaf januari 2026, zullen commerciële en industriële bedrijven emissiecertificaten moeten kopen voor de invoer van CBAM-producten. De prijs van CBAM-certificaten is gebaseerd op de gemiddelde veilingprijzen in de Europese emissiehandel - met andere woorden, bedrijven betalen dezelfde heffingen als wanneer het product binnen de EU zou zijn geproduceerd. Als het bedrijf kan aantonen dat er al een CO2-heffing is betaald voor het geïmporteerde product in het derde land, kunnen deze kosten worden verrekend met het CBAM-certificaat. Dit zou landen buiten de EU moeten motiveren om ook een CO2-heffing op hun producten in te voeren en zo de klimaatvriendelijke productie van grondstoffen te bevorderen.
CBAM-rapportage: Wie is verantwoordelijk en wat moet worden gerapporteerd?
De rapportageverplichting voor CBAM ligt bij het importerende bedrijf. Dit moet het productvolume in ton opvragen en nauwkeurig documenteren, evenals de directe en indirecte CO2-uitstoot tijdens de productie in het derde land. Als het niet mogelijk is om deze gegevens van de fabrikant te krijgen, worden standaardwaarden gebruikt die door de EU-Commissie voor het betreffende land van herkomst zijn gedefinieerd. Tijdens de overgangsfase tot eind 2025 geldt een driemaandelijkse rapportageverplichting in het CBAM-overgangsregister; vanaf 2026 moeten CBAM-rapporten jaarlijks worden ingediend.
De EU Commissie heeft onlangs duidelijk gemaakt dat de bepalingen van Art. 4 CBAM Verordening 2023/1773 voor de berekening van de werkelijke emissies van toepassing zullen blijven.CBAM-rapporteurs zijn verplicht om vanaf 1 augustus 2024 de werkelijke emissies voor elke invoer van goederen te bepalen en te rapporteren met behulp van de berekeningsmethoden overeenkomstig artikel 4 I of II van de CBAM-verordening 2023/1773.
Als CBAM- aangevers niet in staat zijn om gegevens over de werkelijke emissies te rapporteren, moeten zij aantonen dat zij alle redelijke inspanningen hebben geleverd om deze gegevens van hun leveranciers of fabrikanten van CBAM-goederen te verkrijgen. Zij moeten het veld "Opmerkingen" in het CBAM-overgangsregister gebruiken voor documentatie en ook bewijsmateriaal bijvoegen om onsuccesvolle inspanningen en stappen die zij hebben ondernomen om gegevens van leveranciers en/of fabrikanten te verkrijgen, te documenteren.
De nationale uitvoerende instanties hebben discretionaire bevoegdheden bij de beoordeling van de verslagen. Onverminderd de discretionaire bevoegdheden kan de Commissie CBAM-kennisgevers om aanvullende informatie verzoeken om een onvolledig of onjuist CBAM-verslag aan te vullen of te corrigeren overeenkomstig artikel 35, lid 4, CBAM-verordening.
CBAM-schema: Geleidelijke implementatie van koolstofgrenscorrectie
Het Carbon Border Adjustment Mechanism wordt sinds oktober 2023 geleidelijk ingevoerd, aanvankelijk met een overgangsfase tot december 2025. Tijdens deze periode geldt een vereenvoudigde meldingsplicht en hoeven er nog geen CBAM-certificaten te worden verworven. Op deze manier kunnen bedrijven die betrokken zijn bij import binnen en buiten de EU zich vertrouwd maken met het systeem en de rapportageverplichtingen. De EU-Commissie kan ook de eerste ervaring opdoen met CBAM, wat zal bijdragen aan de uiteindelijke implementatie vanaf 2026.
Overzicht van fasen
Tijdens de overgangsfase zijn CBAM-certificaten nog niet vereist voor invoer, en bedrijven hoeven zich nog niet te registreren als 'geautoriseerde CBAM-gebruikers'. Er geldt een vereenvoudigde (driemaandelijkse) rapportageverplichting voor:
- Totale hoeveelheid per productsoort
- Totale hoeveelheid grijze emissies
- directe CO2-uitstoot(emissies van het productieproces) in ton per product*
- indirecte CO2-uitstootvan de opwekking van de elektriciteit die nodig is voor de productie*
- elke koolstofheffing die in het land van oorsprong is betaald
* Directe en indirecte emissies kunnen nog steeds worden opgegeven met standaardwaarden van het afgelopen tweede kwartaal van 2024 tot uiterlijk 31 juli 2024. Deze datum geldt ook voor correcties op reeds ingediende verklaringen voor het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024.
De implementatiefase voor CBAM begint parallel aan de overgangsfase op 31 januari 2024 met de indiening van het eerste CBAM-rapport. De standaardwaarden die door de EU-Commissie zijn gespecificeerd voor directe en indirecte CO2-uitstoot kunnen hier nog steeds worden vermeld. Vanaf 31 oktober 2024 zijn importeurs verplicht om de werkelijke emissiegegevens van de fabrikant te verkrijgen en deze in het CBAM-rapport te vermelden.
Verdere stappen in de implementatie van CBAM:
1 januari 2025
- Het CBAM-register instellen en in gebruik nemen
- Bedrijven moeten zich registreren als bevoegde CBAM-gebruikers
1 januari 2026
- Start van de implementatiefase
- Import is alleen toegestaan met CBAM-certificaten
- Indiening van een jaarlijks CBAM-verslag (uiterlijk op 31 mei 2027)
Meer informatie over CBAM in de EU
CBAM bevindt zich momenteel in de overgangsfase, wat betekent dat het regelgevingskader en het tijdschema voor de implementatie van de heffing voor de grenscorrectie aangepast kunnen worden. Actuele informatie over CBAM en mogelijke CBAM-vrijstellingen evenals antwoorden op veelgestelde vragen kunt u vinden op de volgende pagina https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?qid=1722319007372&uri=CELEX%3A32023R0956.