Vers wint
Voedsellogistiek is een groeiende markt in Europa. Daarom heeft DACHSER zijn eigen netwerk verder uitgebreid met overnames en investeert het in klimaatbescherming en digitalisering. Ook de netwerkpartners profiteren hiervan.
Food Logistics is al jaren een van de groeimarkten van DACHSER. Deze trend is ook terug te zien in de statistieken: analisten van Statista Market Insights verwachten dat de omzet op de Europese voedselmarkt rond de € 1,936 biljoen zal bedragen in 2024. Tegen 2028 wordt verwacht dat het volume zal stijgen tot maar liefst € 2,424 biljoen, wat neerkomt op een jaarlijkse omzetstijging van 5,78 procent. Marktonderzoekers voorspellen dat er in 2024 gemiddeld 533,1 kilo voedsel per persoon zal worden geconsumeerd.
Ondanks crisissen zoals de Covid-19-pandemie of de Russische oorlog tegen Oekraïne en het daarmee gepaard gaande wegvallen van graanvoorraden, is de Food Logistics-sector relatief stabiel gebleven. Hoewel de prijsstijgingen als gevolg van inflatie ook hier hun sporen hebben nagelaten, waren ze minder hevig dan in andere economische sectoren.
"DACHSER Food Logistics verwacht een gematigde volumegroei in 2024. Hoewel de zwakke economische ontwikkeling het Duitse consumentenvertrouwen blijft afremmen, is de inflatiestijging, die volgens ons vorig jaar de grootste remmende factor op de voedselmarkt was, onlangs aanzienlijk afgenomen. We verwachten een extra stimulans van grote sportevenementen zoals het EK voetbal en de bijbehorende catering voor evenementen hier in Duitsland," zegt Alexander Tonn, COO DACHSER Road Logistics, die begin dit jaar de leiding van de divisie Food Logistics overnam. Alfred Miller, lange tijd Managing Director van DACHSER Food Logistics, ging eind vorig jaar met pensioen.
DACHSER Food Logistics heeft altijd oog voor grenzeloze, internationale logistieke dienstverlening. Duitsland is bijvoorbeeld de op twee na grootste voedselexporteur van de wereld. De belangrijkste exportproducten zijn vlees, zoetwaren, zuivelproducten en kant-en-klare maaltijden. Ongeveer 70 procent van deze export gaat naar klanten binnen de Europese Unie, voornamelijk naar Nederland, Frankrijk en Italië.
Geschiedenis schrijven in Europa
Deze Europese mindset speelt een bijzondere rol in het succesverhaal van het European Food Network. In 2013 bundelden voedsellogistieke bedrijven uit heel Europa hun krachten om hun diensten samen te voegen en te coördineren onder leiding van DACHSER. Momenteel verbinden 23 netwerkleden de markten van 34 landen met elkaar. Een mijlpaal was de ingebruikname van de Europese foodhub van DACHSER in Erlensee bij Frankfurt am Main, in 2016. Met zijn centrale ligging in de Rijn-Main-regio en met vrachtvervoer van maandag tot en met zaterdag is DACHSER in Erlensee een belangrijk knooppunt voor het internationaal vervoer van etenswaren via Europa. Hierdoor konden de transittijden worden verbeterd, wat betekent dat goederen gemiddeld één dag minder onderweg zijn - een aanzienlijke tijdsbesparing voor verse producten.
"Onze recente overnames in Nederland en Scandinavië versterken onze positie onder de toonaangevende bedrijven in de voedsellogistiek in Europa."
DACHSER heeft de afgelopen jaren ook zijn eigen internationale netwerk uitgebreid. Het bedrijf nam begin 2023 de Nederlandse marktleider Müller Fresh Food Logistics over. De dochteronderneming van DACHSER is sinds 1 januari 2024 ook partner in het European Food Network. Dit is een win-winsituatie voor iedereen. In het verleden behaalde Müller ruim 80 procent van zijn omzet in Nederland, terwijl de overige 20 procent voor rekening kwam van de andere Benelux-landen en het Verenigd Koninkrijk. "Onder de paraplu van DACHSER zijn we een Europese speler geworden en hebben we een enorme professionaliseringsslag gemaakt", zegt Jan-Peter Müller, CEO van Müller Fresh Food Logistics.
Deze integratie zorgt voor veel voordelen, versterkt het netwerk en is gunstig voor klanten. Bijvoorbeeld op het gebied van informatietechnologie. "Wij hebben zeker krachtige IT-systemen, maar de IT-systemen van DACHSER zijn van een andere orde", legt Jan Peter Müller uit. In de toekomst zal het bedrijf zijn exportklanten in Nederland kunnen voorzien van het DACHSER eLogistics-portaal, met uitgebreide tracking- en tracinginformatie en digitale afleverbewijzen. "Dit is een mijlpaal in de logistieke dienstverlening", aldus Müller.
Naast het verbinden van de IT-systemen en het synchroniseren van processen, is vooral de integratie van medewerkers in de DACHSER-familie belangrijk. Gelukkig koesteren beide bedrijven een cultuur die typerend is voor middelgrote bedrijven, een cultuur die waarden als vertrouwen en betrouwbaarheid hoog in het vaandel heeft staan, en waarin actie wordt ondernomen met het oog op de lange termijn, legt Müller uit. "Het hebben van dezelfde bedrijfscultuur maakt integratie veel gemakkelijker," voegt hij eraan toe.
Toetreding tot de Scandinavische markt
En de volgende stap is al gezet. Met de overname van het Zweedse bedrijf Frigoscandia AB breidde DACHSER begin dit jaar zijn eigen Europese netwerk voor voedsellogistiek uit naar Zweden, Noorwegen en Finland. "Onze overnames in Nederland en Scandinavië versterken onze positie onder de toonaangevende bedrijven in de voedingsmiddelenlogistiek in Europa," zegt Tonn. Met een omzet van ongeveer 300 miljoen euro is Frigoscandia de toonaangevende leverancier van temperatuur gecontroleerde distributie in Zweden, Noorwegen en Finland. Sinds 2019 is het een partner in het European Food Network.
"Dit maakt de integratie eenvoudiger, omdat er geen overlappende structuren zijn en DACHSER alle medewerkers van Frigoscandia kan overnemen", voegt Tonn toe. In maart 2024 werd de overnamen afgerond en begon de volledige integratie van Frigoscandia.
"We hebben het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de uitbreiding van het voedingslogistieke netwerk," zegt Tonn. Internationalisering is maar één uitdaging voor de hele voedingsmiddelenindustrie. Daarnaast zijn er steeds meer eisen vanuit de markt en wetgevers om supply chains duurzamer en klimaatvriendelijker te organiseren.
DACHSER test emissievrije koeltrailers om klanten te helpen op hun weg naar meer duurzaamheid. Vier batterij-elektrische trailers van Krone zijn in gebruik bij de distributiecentra in Erlensee, Hamburg en Langenau. "Het doel is om de technologie in de dagelijkse praktijk te testen", zegt Tobias Ritter, Department Head Production en Network Processes bij DACHSER Food Logistics. De koeling moet ook betrouwbaar werken tijdens langere ritten en in de file. Een volle accu koelt de trailer vijf tot zes uur lang zonder externe stroomvoorziening.
De trailers worden direct opgeladen bij de laadpoorten of via een generator, vergelijkbaar met een fietsdynamo: zodra de trailer 20 kilometer per uur of sneller rijdt, levert de generator genoeg stroom om de batterij te koelen en op te laden. Voorlopige resultaten zijn veelbelovend: niet alleen kunnen de elektrische trailers de CO2-uistoot van voedselvervoer verminderen, ze zijn ook veel stiller dan trailers met dieselaangedreven koeleenheden. "Ons plan is om nog meer van deze elektrische eenheden te gebruiken om onze klimaatdoelstellingen te bevorderen," zegt Christian Schütz, Department Head Technics/Technical Purchase bij DACHSER.
Naast milieu- en klimaatkwesties is er nog een ander probleem waar de industrie mee te maken krijgt, namelijk de toenemende digitalisering. "DACHSER heeft digitalisering al vroeg op de agenda gezet," zegt Tonn. Kunstmatige intelligentie in beeldverwerking en automatiseringstechnologieën in groupageverwerking maken hier net zo goed deel van uit als de @ILO digital twin. Deze creëert een digitaal beeld van alle goederen, bedrijfsmiddelen en processen in de overslagloods en maakt de gegevens in realtime beschikbaar. "Dit betekent dat we hoge kwaliteit kunnen leveren en toch kunnen voldoen aan complexe eisen van klanten. Het helpt ons ook om de uitdagingen te overwinnen die voortvloeien uit het tekort aan ruimte en geschoold personeel," legt Tonn uit. Na een succesvolle pilotfase in Unterschleißheim bij München en in Öhringen bij Heilbronn werd de bekroonde digitale twin begin dit jaar ook geïntroduceerd in de belangrijke vestiging van DACHSER Food Logistics in Erlensee.