Start reguliere inzet: eerste volledig elektrische vrachtwagen met wissellaadbak voor lange afstanden
DACHSER heeft onlangs zijn eerste elektrische vrachtwagen in gebruik genomen voor reguliere een langeafstandsroute. Een Volvo FH Electric met twee wissellaadbakken voor DACHSER is de weg opgegaan in Tsjechië. De vrachtwagen en zijn opleggers hebben een totaalgewicht van 44 ton en een actieradius van ongeveer 300 kilometer.
De volledig elektrische Volvo rijdt 's nachts een reguliere route van ongeveer 180 kilometer tussen Kladno, vlakbij Praag, en Hradec Králové, ten oosten van de hoofdstad, en terug, terwijl het emissievrije voertuig overdag nog twee ritten van elk 180 kilometer maakt.
De Volvo FH Electric die hiervoor wordt gebruikt, is uitgerust met drie elektromotoren en zes tractiebatterijen met een totale capaciteit van 540 kWh (BOL). Deze kunnen volledig worden opgeladen in slechts 2,5 uur (DC, 250 kW).
Het voertuig is ontworpen voor het vervoer van goederen in wissellaadbakken. Deze vormen een specifieke uitdaging vanwege hun lage laadbakhoogte. Het chassis van de e-truck voor wissellaadbakken moet dan ook zo laag zijn om de maximale totale hoogte van vier meter niet te overschrijden en toch een geschikte parkeerhoogte voor het laden mogelijk te maken. Tegelijkertijd nemen de accu’s veel ruimte in beslag onder het voertuig, vooral gezien het hoge totaalgewicht van de combinatie en de langere transportafstanden.
De Volvo FH Electric voldoet aan deze eisen. Het voertuig heeft een lage laadbakhoogte, waardoor het geschikt is voor gebruik met wissellaadbakken, terwijl het tegelijkertijd voldoende actieradius heeft voor langere afstanden. Het chassis biedt ook een uitstekende wendbaarheid, flexibiliteit en een stille werking. "We zijn erg blij dat we er in het kader van onze activiteiten op het gebied van klimaatbescherming nu ook groen licht hebben gegeven voor de elektrificatie van onze zeer belangrijke wissellaadbak-transportsystemen", legt Stefan Hohm, Chief Development Officer bij DACHSER, uit.
Jan Pihar, Managing Director European Logistics, DACHSER Tsjechië, zegt: "DACHSER richt zich ook in Tsjechië op duurzame technologieën. Het gebruik van een volledig elektrische Volvo-vrachtwagen op een reguliere langeafstandsroute is voor ons een belangrijke stap op weg naar de introductie van emissievrije vrachtwagens voor lange afstanden."
Wij zijn erg blij dat wij er in het kader van onze activiteiten op het gebied van klimaatbescherming nu ook groen licht hebben gegeven voor de elektrificatie van onze zeer belangrijke wissellaadbak-transportsystemen.
Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij DACHSERJohn Muldoon, CEO van Volvo Group Tsjechië, voegt hieraan toe: "Deze ultramoderne elektrische vrachtwagen is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van milieuvriendelijk transport en biedt een emissievrije oplossing voor de logistieke sector. De samenwerking tussen Volvo Group Czech Republic en DACHSER getuigt van een gezamenlijke inzet om de CO2-uitstoot te verminderen en duurzame logistieke praktijken te bevorderen, en het is een uitstekend voorbeeld van een duurzame toekomst in de transportsector."
Investeren in e-mobiliteit
Om e-mobiliteit te bevorderen, heeft DACHSER Tsjechië vorig jaar geïnvesteerd in de installatie van laadstations die geschikt zijn voor zowel vrachtwagens als auto's. Op het terrein van de grootste Tsjechische vestiging in Kladno bevindt zich een 180 kW DC-snellaadstation voor vrachtwagens en zes 22 kW AC-laadstations voor personenwagens. Bij de vestiging in Hradec Králové zijn er in totaal zes AC-laadstations met een vermogen van 22 kW. Daarnaast is er onlangs een DC-laadstation voor snelladen geïnstalleerd.
DACHSER was ook het eerste bedrijf in Tsjechië dat de levering van gepalletiseerde zendingen per elektrische cargofiets implementeerde. In 2020 kwam de DACHSER Emission-Free Delivery service naar de Tsjechische hoofdstad. Sindsdien zijn leveringen in een bepaald gebied in het centrum van Praag uitsluitend emissievrij. Ook in de stad Hradec Králové zorgt een cargofiets ervoor dat ook de laatste kilometer emissievrij wordt afgelegd.