Met 13 kruiden de wereld rond
Met de hulp van DACHSER vindt de Zwitserse kruidensuikerfabrikant Ricola zijn weg op de wereldmarkt.
Zwitsers van naam, Zwitsers van herkomst: Ricola kweekt de kruiden voor zijn hoestdruppels in Zwitserland en verwerkt ze meteen ter plaatse. De planten worden gedroogd, schoongemaakt, gesneden, bewaard en gemengd in het kruidencentrum in Laufen. Van de kruiden tot het eindproduct, alle productiestadia vinden plaats in Zwitserland. Het familiebedrijf dateert uit het jaar 1930. Vandaag is Ricola één van de meest geavanceerde en innovatieve zoetwarenfabrikanten ter wereld en een wereldwijd merk dat staat voor ‘Swissness’.
Vandaag vertegenwoordigt Raphael Richterich de vierde generatie van het bedrijf. Bij Ricola werken ongeveer 500 mensen over de hele wereld, waarvan 430 in Laufen zijn gevestigd. Het bedrijf genereerde in 2018 339,3 miljoen Zwitserse franken, omgerekend zo’n 315,7 miljoen euro, aan groepsinkomsten. Ricola exporteert het overgrote deel van zijn producten - ongeveer 90 procent van zijn harde en vloeibare hoestdruppels, kruidendruppels en thee - naar meer dan 50 landen over de hele wereld, voornamelijk de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Italië. En ook naar Azië: Ricola is marktleider voor kruidendruppels in Singapore en Hong Kong.
Lokaal contact
Het familiebedrijf werkt sinds 2008 samen met DACHSER Air & Sea Logistics Zwitserland om zijn producten over de hele wereld te distribueren. “Destijds waren we op zoek naar een ervaren en betrouwbare partner die ons kon helpen toegang te krijgen tot markten waar idealiter de partner zelf al aanwezig was en ons maximale controle kon geven over de verschillende processen op basis van zijn netwerk- en IT-mogelijkheden”, legt Jochen Layer uit, Vice President Corporate Fulfillment bij Ricola AG. “We hadden het gevoel dat we vanaf het begin bij DACHSER in goede handen waren en dat onze behoeften volledig werden begrepen. Dat geldt niet alleen voor onze directe contacten in Zwitserland, maar ook voor onze contacten in de DACHSER-vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten, waar een groot deel van onze export wordt geleverd.” In de tien jaar die zijn verstreken sinds het opstarten van het partnerschap, is de steeds verder uitbreidende samenwerking met de logistieke dienstverlener versterkt.
Layer benadrukt hoe belangrijk procesbetrouwbaarheid voor Ricola is: "We moeten er zeker van zijn dat kwaliteitsnormen worden gehandhaafd in overeenstemming met de relevante normen in de gehele supply chain", legt Layer uit. Layer legt uit hoe de hoestdruppels - die Swissmedic, de Zwitserse autorisatie- en toezichthoudende autoriteit voor geneesmiddelen en medische producten, classificeert als een eenvoudig medicijn dat zonder recept verkrijgbaar is vanwege hun ingrediënten - met speciale zorg moeten worden behandeld bij het vinden van hun weg van productie naar markten. Hij beschrijft hoe elke stap van de toeleveringsketen moest voldoen aan de International Food Standard (IFS) en ook aan de strikte normen die door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) werden opgelegd voor voedsel en OTC-producten (zonder recept) in de VS en Canada. "Vandaar onze behoefte aan een logistieke partner die competent, betrouwbaar en toonaangevend is," zegt Layer.
“Wederzijds vertrouwen, eerlijkheid en een passie voor innovatie vormen de basis voor een langdurige en duurzame samenwerking.” Jochen Layer, vice-president Corporate Fulfillment Ricola AG.
De industrieel ingenieur heeft zeker hoge verwachtingen van de logistieke diensten die worden geleverd aan het reeds lang gevestigde Zwitserse bedrijf: “We kijken altijd naar het grotere geheel, naar het optimaliseren van onze processen en het verder ontwikkelen van de supply chain. Ons doel is om robuuste en absoluut betrouwbare supply chains te hebben die maximale transparantie mogelijk maken over de volledige goederenstroom. We kijken hier niet naar een revolutie, maar naar een evolutie die is afgestemd op de marktomstandigheden.”
Een holistische kijk op gezamenlijke inspanningen en niet alleen focussen op snel succes past goed bij de Ricola-cultuur, die altijd hoge kwaliteit heeft gecombineerd met een nuchtere aard en een waardering voor waarden. “De basis van alle beslissingen van het bedrijf is de compromisloze kwaliteitsnorm die Ricola op alle gebieden van het bedrijf toepast.” Zakelijk succes is geen doel op zich, maar zou in plaats daarvan moeten dienen om verantwoordelijkheid te nemen voor de werknemers, het bedrijf en het milieu. “Er was duidelijk een bijzondere culturele aansluiting tussen Ricola en DACHSER vanaf de eerste dag”, concluderen Layer en zijn partner Samuel Haller, Country Manager voor het businessfield Air & Sea Logistics. “Wederzijds vertrouwen, eerlijkheid en een passie voor innovatie vormen de basis voor een langdurige en duurzame samenwerking; eentje die er wellicht toe kan leiden dat we nieuwe wegen en middelen samen verder ontdekken”, benadrukt Layer. Naar elkaar luisteren en de verschillende situaties kunnen begrijpen die zich kunnen voordoen om vervolgens keer op keer creatieve oplossingen te ontwikkelen, is voor beide bedrijven een echte aanwinst. “Succes vereist empathie; het kan alleen tot stand komen door begripvolle samenwerking.”
De samenwerking tussen Ricola en DACHSER, die nu al meer dan tien jaar sterk is, is het bewijs van deze theorie. Het wordt gestimuleerd door de algemene bereidheid van beide partijen om een open en creatieve uitwisseling aan te gaan. “We kunnen altijd eerlijk zijn als het gaat om onze verwachtingen van elkaar”, zegt Layer. Dit heeft ertoe geleid dat DACHSER en Ricola steeds meer op elkaar zijn afgestemd naarmate ze hun transparante proces en sypply chain uitbreiden en continu versterken. In 2012 nam DACHSER de verantwoordelijkheid op zich voor het beheer van de sypply chain-risico’s namens Ricola. “Dit is een enorme blijk van vertrouwen – en het stelt ons ook voor een enorme plicht”, zegt Bruno Zwiker, Sea Freight Manager bij DACHSER Air & Sea Logistics Switzerland. “De productie verloopt misschien soepel aan onze kant, maar als de containers met onze goederen ergens langs de lijn vastlopen, kan de productie volledig tot stilstand komen in de doelmarkt”, bevestigt Layer. “Dan hebben we betrouwbare partners nodig die op de hoogte zijn en onmiddellijk kunnen handelen. Dit vermogen om snel te handelen en een oplossing te bedenken, hebben we in DACHSER gevonden.”
Alles vanuit één bron
Ricola en DACHSER verbeteren momenteel hun toegang tot de kernmarkten in Azië en Noord-Amerika en versnellen hun vermogen om te leveren aan Midden- en Zuid-Amerika, dat nu ook wordt ondersteund door een contractlogistieke hub in Panama.
De noodzakelijke efficiënte onderliggende IT-processen worden gewaarborgd door het transportbeheersysteem Othello, dat de digitale ruggengraat vormt van de wereldwijd verbonden logistieke diensten. “We bieden onze klanten volledige transparantie als het gaat om het transport van onze producten van Laufen naar de Verenigde Staten. We maken ook gebruik van een keuze aan vervoerders voor beveiligde transportcapaciteit. Dit maakt het voor Ricola gemakkelijker om zijn voorraden in de gehele supply chain te reguleren en om opslagtijden tussen het einde van de productie en distributie verder te minimaliseren. En alles vanuit één bron”, zegt Zwiker. Dit resulteert in het optimale gebruik van de VS als basis en waarborgt de marktpositie van Ricola dankzij een goed geplande, snelle bevoorrading.
Vanuit het perspectief van Haller komt de one-stop-shop-aanpak alle betrokkenen ten goede. In zijn ervaring voegt focus op één partner aanzienlijke waarde toe “zowel voor distributiepartners als voor de Ricola Group zelf”. Bovendien: “Dit type concept brengt ook duidelijk meetbare schaalvoordelen met zich mee. We kunnen de kosten aanzienlijk optimaliseren door de capaciteit en het inkoopbeheer te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld in termen van Tradelane-synergie zijn of door wachttijden te verkorten door containers bij het depot te poolen”, zegt Haller. Door de interfaces met de logistieke dienstverlener tot een minimum te beperken, kan Ricola zich ook meer concentreren op de behoeften van zijn klanten, wat op zijn beurt de klantrelaties versterkt.
Layer is verheugd over hoe de samenwerking met de logistieke dienstverlener is verlopen sinds het begin, meer dan tien jaar geleden: “We hebben al gebruik gemaakt van vele zakelijke kansen met DACHSER aan onze zijde. Met onze wederzijdse, holistische kennis van logistiek hebben we onze processen en toegevoegde waarde voor onze klanten continu verbeterd. “Met het oog op Supply Chain Management 4.0 is Ricola nu op zoek naar een verdere intensivering van haar samenwerking met DACHSER door de toegenomen digitalisering en integratie van processen. “Deze langdurige samenwerking op basis van partnerschap en vertrouwen zou niet mogelijk zijn zonder onze gedeelde waarden en principes.” Ze zijn even onmisbaar in het partnerschap als de mix van 13 kruiden is voor Ricola.
Interview with Samuel Haller, Country Manager for the Air & Sea Logistics business field at DACHSER Switzerland, on the field of logistics and how it can benefit balanced partnerships.