Netwerkflexibiliteit

Hoe nauwer de knooppunten van een logistiek netwerk met elkaar verbonden zijn, hoe robuuster het netwerk en hoe groter zijn flexibiliteit, zelfs in tijden van crisis. Sommige logistieke knooppunten maken het DACHSER netwerk nog sterker, wij noemen deze Eurohubs.

De Eurohubs waren de rots in de branding in tijden van crisis.
De Eurohubs waren de rots in de branding in tijden van crisis.

"Het leven is als fietsen. Om je evenwicht te bewaren, moet je in beweging blijven", schreef Albert Einstein in 1930 in een brief aan zijn zoon Eduard. Dit geldt ook voor de complexe logistieke netwerken van DACHSER. De klok rond zijn er DACHSER vrachtwagens onderweg naar bestemmingen in heel Europa. De drie Eurohubs in Überherrn, Bratislava en Clermont-Ferrand zijn bepalend in het tempo. Op deze hubs bundelt DACHSER de groupage voor regelmatige Europese lijndiensten wanneer er geen directe route beschikbaar is.

De Eurohubs maken letterlijk van de nacht een dag. Elke nacht draaien de loodsen en kantoren op volle toeren met goederen die voortdurend komen en gaan. De activiteiten van Eurohubs zijn gericht op de bevoorrading van het gehele Europese netwerk. ‘’Eurohubs zijn centra zonder winstoogmerk en zonder eigen klanten; hun enige doel is om alle Europese vestigingen met elkaar te verbinden met een strak schema van transporten’’, legt Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization bij DACHSER, uit. ‘’Op die manier kan DACHSER zijn Europese klanten extra toegevoegde waarde bieden door alle bestemmingen in Europa zo snel mogelijk te bereiken, zelfs in de meest afgelegen gebieden. Afhankelijk van de afstand, binnen 24, 48 of 72 uur.

Integratie van alle Europese bestemmingen

Evenwicht in het netwerk is veeleisend. "Alleen met operationele- en planningsexpertise in het netwerkbeheer kan het vereiste niveau van kwaliteit, service en verantwoordelijkheid worden gerealiseerd", zegt Michael Schilling, lid van de Raad van Commissarissen, voormalig COO Road Logistics en hoofdontwerper van het Europese netwerk van DACHSER. "Ons doel is om selectief en systematisch ladingen te consolideren, zodat we de connectiviteit van onze Eurohubs kunnen stimuleren, ze kunnen uitbreiden en alle Europese regio's kunnen integreren. Op die manier kunnen we de capaciteit beter benutten en zo de winstgevendheid en milieuduurzaamheid van onze transporten verbeteren", vervolgt hij.

Überherrn werd in 2002 de eerste Eurohub van het DACHSER netwerk. Door de ligging aan de Frans-Duitse grens was het al snel een belangrijk knooppunt voor beide landen en hun Europese doelmarkten. In 2011 werd er een Eurohub aan toegevoegd in Bratislava, waardoor de mogelijkheden in Oost-Europa werden uitgebreid. In datzelfde jaar startte de Eurohub in Clermont-Ferrand, waardoor DACHSER zijn Eurohub-strategie met een uitgebreide Europese dekking en gegarandeerde transittijden succesvol kon afronden. "De Eurohubs fungeren als de ruggengraat van het Europese logistieke netwerk", aldus Lengefeld.

"Alleen met operationele- en planningsexpertise in het netwerkbeheer kan het vereiste niveau van kwaliteit, service en verantwoordelijkheid worden gerealiseerd'', zegt Michael Schilling, lid van de Raad van Commissarissen, voormalig COO Road Logistics 

Het Europese netwerk van DACHSER ontleent zijn kracht vooral aan de ongeveer 2.450 binnenlandse en 1.400 Euro-nationale directe lijndiensten tussen de DACHSER vestigingen - een kracht die nog verder wordt versterkt door de Eurohubs en de verbinding van alle Europese regio's die deze mogelijk maken. "Wij helpen vestigingen die weinig directe routes hebben door een zorgvuldig, tot op de minuut gepland vervoersplan aan te bieden. Zo kunnen ze hun klanten alle exportbestemmingen aanbieden", zegt Lengefeld. Hij voegt eraan toe dat de uitbreiding van het portfolio van Clermont-Ferrand met bijvoorbeeld import- en exporttransporten, deze Franse hub tot een hub voor heel Europa heeft gemaakt. Dit maakt deze Eurohub bijzonder belangrijk, voor zowel Franse klanten met Europese bestemmingen als voor Europese klanten met doelmarkten in Frankrijk.

De centraal beheerde Eurohubs fungeren als de ruggengraat van het Europese logistieke netwerk.
De centraal beheerde Eurohubs fungeren als de ruggengraat van het Europese logistieke netwerk.

Oog voor het grote geheel

Volgens Lengefeld moeten de spelers in het netwerk altijd verder kijken dan hun respectieve vestigingen en oog voor het grote geheel houden.  "Het hoofdkantoor in Kempten voorziet de Eurohub-managers van duidelijke regels en richtlijnen, waardoor er een evenwicht ontstaat tussen netwerk- en Eurohub-belangen.’’ Als centra zonder winstoogmerk moeten de Eurohubs altijd het hele netwerk bedienen en het hoge kwaliteitsniveau waarborgen. Klanten profiteren niet alleen van de betrouwbaarheid van het systeem; dankzij een door Eurohubs geoptimaliseerd netwerk kunnen ze ook de kosten van regionale loodsen besparen, terwijl ze toch veel landen met vaste doorlooptijden kunnen bevoorraden.

In tijden van Corona, waarin de supply chains vaak werden verstoord en in sommige gevallen volledig onderbroken, werd het handhaven van het netwerkevenwicht een grote uitdaging, maar ook een kans. "De Eurohubs waren de rots in de branding in tijden van crisis", zegt Jens Lengefeld. ‘’Zij hebben de tonnage van de vestigingen overgenomen toen zij hun rechtstreekse transporten vrijwel van de ene dag op de andere moesten stopzetten wegens verminderde volumes. Het netwerk is dus altijd efficiënt gebleven voor de klanten - zonder kwaliteitsverlies of buitengewone toeslagen. Het netwerk weet dat het kan rekenen op de Eurohubs: ze houden het altijd in beweging. En ze doen dat snel en doeltreffend, met steeds dezelfde hoge kwaliteitsnormen."     

DACHSER wereldwijd
Neem contact op