Natuurgeneesmiddelen veilig de wereld rond
In de farmaceutische sector is een goed functionerende supply chain cruciaal. DACHSER heeft in samenwerking met A. Vogel, een producent van natuurgeneesmiddelen, een logistieke oplossing ontwikkeld en geïmplementeerd voor deze goederen.
De natuur zelf is de beste arts – deze wijsheid wordt toegeschreven aan Hippocrates, een arts in het oude Griekenland die vaak wordt aangeduid als de "Vader van de Geneeskunde". De genezende kracht van planten wordt al duizenden jaren erkend. Voor de Zwitserse pionier van de natuurlijke gezondheid Alfred Vogel (1902-1996) was de natuur zijn "meest geliefde universiteit". Daarom maakt het bedrijf dat hij oprichtte, A.Vogel, plantaardige geneesmiddelen en verkwikkende voedingsproducten en supplementen op basis van verse, biologische ingrediënten en levert deze aan vele landen over de hele wereld.
Ook wel fytotherapie genoemd, van de Griekse wortel "fyton" wat "plant" betekent, is de kruidengeneeskunde een markt geworden die miljarden waard is. Deze plantaardige remedies zijn vaak de keuze van mensen die lijden aan een verkoudheid, maar ze zijn ook populair voor het behandelen en voorkomen van andere aandoeningen van de luchtwegen, het verlichten van de spijsvertering en het kalmeren van de zenuwen.
Logistiek gezien zijn deze middelen allesbehalve eenvoudig te verwerken. Net als andere geneesmiddelen zijn zij gebonden aan de farmaceutische kwaliteitsnorm GDP (Good Distribution Practise). "We merken dat de druk van de verschillende overheden in binnen- en buitenland, maar vooral van klanten, op bedrijven in deze sector toeneemt", weet Samuel Haller, Country Manager Air & Sea Logistics Zwitserland.
Steeds zwaardere concurrentie
Grote farmaceutische bedrijven hebben hele afdelingen die zich bezighouden met het voldoen aan kwaliteitsnormen, maar deze kwestie drijft veel kleine en middelgrote farmaceutische bedrijven tot het uiterste. Zulke bedrijven hebben vaak gewoonweg niet de middelen om de kwaliteitsprocessen in de logistiek in kaart te brengen en te herzien, wat leidt tot hogere kosten te midden van een steeds harder wordende concurrentie.
Ook A.Vogel is al vroeg begonnen met het opvoeren van kwaliteitsprocessen in de productie. Het werd echter al snel duidelijk dat er meer bij kwam kijken. "We realiseerden ons dat we snel beschikbare, op maat gemaakte logistieke oplossingen nodig hebben om de supply chain te optimaliseren en de kwaliteitsnormen te handhaven", zegt Bernhard Bärtschi, Head International Markets bij A.Vogel. En dat is wat het bedrijf zo'n drie jaar geleden aantrok in DACHSER.
We realiseerden ons dat we snel beschikbare, op maat gemaakte logistieke oplossingen nodig hebben om de supply chain te optimaliseren en de kwaliteitsnormen te handhaven.
"Het idee was om het aantal koppelingen tussen de verschillende systemen te verminderen en om ruimtebesparingen te genereren om de kosten te verlagen en ervoor te zorgen dat de kwaliteitsprocessen goed verlopen", herinnert Haller zich. Dit betekent dat er bij de adviesaanpak rekening moet worden gehouden met alle soorten transport. Hij benadrukt dat "dit niet noodzakelijkerwijs betekende dat DACHSER altijd elk transport zelf zou behandelen". In plaats daarvan lag de focus op het vinden van een complete oplossing voor alle vervoerders.
"Veel fabrikanten onderschatten de indirecte kosten die ontstaan bij het transport wanneer er meerdere expediteurs en systeemkoppelingen betrokken zijn", legt Haller uit. Overslag, wachttijden en vertragingen bij het verzenden van de gegevens zouden vaak meer kosten dan de bedrijven oorspronkelijk wilden toegeven. Vroeger was dat bij A.Vogel het geval, omdat het bedrijf met verschillende expediteurs in zijn supply chain werkt. "In de expeditiebranche kan een fabrikant kiezen tussen normale vracht en exclusieve vracht", aldus Bärtschi. Maar dit is niet altijd de meest kosteneffectieve optie.
Natuurlijke remedies zijn kwetsbaar
Een groot deel van A.Vogel's overzeese activiteiten bestaat uit leveringen aan Canada en Zuid-Afrika. Door de GDP eisen is het transport naar een van deze landen niet eenvoudig. Een risicoanalyse van de transporten toonde aan dat de focus moet liggen op vragen over de houdbaarheid en temperatuurgevoeligheid van de kruidenremedies. "We hebben deze complexe kwestie uitgebreid besproken met DACHSER", herinnert Bärtschi zich.
Om de zaak te onderzoeken, werden de testzendingen eerst in normale containers geplaatst en werd de temperatuur van de inhoud met korte tussenpozen gemeten. Bij deze tests werden grote temperatuurschommelingen tot 25 graden Celsius ontdekt, bijvoorbeeld bij zeetransporten die de evenaar oversteken op weg naar Zuid-Afrika. Bij luchtvracht kan de temperatuur kritisch worden tijdens de tijdelijke opslag op het asfalt in bijvoorbeeld Dubai. Gezien deze factoren was het gebruik van standaardcontainers niet de eerste keuze van A.Vogel. Maar ook reefercontainers alleen waren niet de oplossing, want die zouden de kosten aanzienlijk hebben opgedreven.
De oplossing van DACHSER: maximale flexibiliteit. Vandaag de dag worden de kruidengeneesmiddelen in verschillende transportboxen verpakt, afhankelijk van de tijd van het jaar. In de zomermaanden gaan ze in reefers en vanaf oktober kunnen transporten naar Zuid-Afrika gebruik maken van conventionele containers. Goederen die via luchtvracht worden verzonden, gaan alleen via een directe vlucht om overslag en wachttijden in de hitte van Dubai te voorkomen. "Samen met DACHSER hebben we een goed medium gevonden dat perfect voor ons was", zegt Bärtschi.
Een unieke aanpak
"Bij het implementeren van flexibele logistieke oplossingen is het noodzakelijk om ook vanuit een interdisciplinair en multimodaal perspectief te denken", adviseert Haller. Dit betekende het betrekken van verschillende groepen bij de relevante advies- en ontwikkelingsstappen: kwaliteits- en GDP-experts, bijvoorbeeld uit de life science en gezondheidszorg (LSH), maar ook specialisten op het gebied van container- en full truckload services van DACHSER Air & Sea Logistics en experts van DACHSER Cargoplus Food. "Er zijn niet veel logistiek dienstverleners die zo'n netwerkbenadering kunnen bieden en in het kader van onze Interlocking strategie onderscheidt DACHSER zich echt", aldus Haller.
De complexiteit van de toeleveringsketen is aanzienlijk afgenomen
De uitwisseling van ideeën tussen DACHSER en A.Vogel duurde ongeveer een jaar en omvatte alles van risicobeoordeling en maatregelen voor schadebeperking tot procesdefinities en de formalisering van die processen. Beide partijen hebben advies gegeven en processen besproken en herzien. "De klant heeft altijd het laatste woord over wat we gaan doen", zegt Haller. Bärtschi is verheugd dat een van de resultaten een aanzienlijke vermindering van de complexiteit van de supply chain was, met als groot voordeel dat de kosten lager zijn. Tegenwoordig maakt A.Vogel vooral gebruik van de zeevrachtdiensten van DACHSER, hoewel ook luchtvracht deel uitmaakt van de mix. Ondertussen brengt Cargoplus Food services de goederen in volle vrachtwagenladingen naar Griekenland, Ierland, het noorden van het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Over het geheel genomen meldt Bärtschi dat de geïntegreerde oplossingen de kwaliteit van de leveringen hebben verbeterd. "Transport is een handelsartikel, maar de adviesdienst van DACHSER maakt onderdeel uit van een uitgebreid logistiek concept", zegt hij. Het resultaat is een geoptimaliseerde supply chain waarin de farmaceutische kwaliteitsnormen worden gehandhaafd en naadloos worden gedocumenteerd tot aan de klant. A.Vogel heeft van een snelle en betrouwbare levering ook een van zijn selling points gemaakt.