Meer e-trucks voor het stadscentrum van Keulen
DACHSER heeft een emissievrije leveringszone opgezet in het centrum van Keulen in Duitsland, waar de logistieke dienstverlener uitsluitend elektrische voertuigen gebruikt. Dit geldt voor alle leveringen en ophaalservices van niet-gekoelde goederen die DACHSER daar voor zijn klanten uitvoert.
Twee elektrische FUSO eCanter vrachtwagens, elk met een bruto voertuiggewicht van 7,49 ton en ruimte voor elf standaardpallets, en een Renault Master E-Tech Electric van 3,5 ton met vijf palletplaatsen, rijden voor DACHSER in de stad zonder lokaal broeikasgassen uit te stoten. De kleinere Renault-bestelwagen is bijzonder geschikt voor de smalle straatjes van de oude binnenstad van Keulen. Voor het opladen keren de voertuigen terug naar de vestiging van DACHSER in Keulen-Gremberghoven, waar ze groene stroom laden.
DACHSER testte in 2019 een elektrische bakfiets voor leveringen in het stadscentrum van Keulen en nam in 2022 de eerste twee e-trucks in gebruik. Met het derde emissievrije voertuig, dat deze zomer werd toegevoegd, heeft het bedrijf een leveringszone in het stadscentrum van Keulen gecreëerd waar uitsluitend elektrische voertuigen worden ingezet.
Keulen is nu een van de 16 Europese steden waar DACHSER het concept van Emission-Free Delivery in het dagelijkse logistieke proces heeft geïmplementeerd. De logistieke dienstverlener is van plan om het concept voor niet-gekoelde groupage uit te breiden naar nog eens acht steden tegen het einde van 2025. Naast Keulen zijn de andere Duitse steden die al over een dergelijke zone beschikken Berlijn, Dortmund, Freiburg, Hamburg, München en Stuttgart.
Langetermijnstrategie voor klimaatbescherming
Met een langetermijnstrategie voor klimaatbescherming, gericht op efficiëntie, innovatie en verantwoordelijkheid, zet DACHSER samen met klanten en partners in op duurzame logistiek. Het bedrijf begon in 2018 met de inzet van volledig elektrische voertuigen en breidt zijn wagenpark van voertuigen met alternatieve aandrijfsystemen gestaag uit in het korte- en langeafstandssegment. Er rijden nu meer dan 90 emissievrije voertuigen voor DACHSER in Europa.
“Het wegvervoer in de Europese Unie zal de komende jaren en decennia geleidelijk overstappen op vrachtwagens met emissievrije aandrijfsystemen. Dit zullen elektrische of waterstofvrachtwagens zijn, afhankelijk van de toepassing. Als familiebedrijf zien we het als een deel van onze verantwoordelijkheid om deze ingrijpende transformatie van de transport- en logistieke sector voor te bereiden en actief vorm te geven,” zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER.