terug
magazine

Logistiek draait om mensen

Logistiek is een complex samenspel van goederen- en informatiestromen binnen slimme netwerken. Volgens het motto van DACHSER ‘Logistics is people business’ staan de medewerkers bij DACHSER Luxemburg op de eerste plaats. Maar wie zijn nu eigenlijk de mensen die dagelijks zorgen voor een soepel logistiek proces? In dit artikel geven Janine Weber, Laura Waigel, Veronika Diederich en Emanuel Hofmann ons een kijkje in de wereld van de logistiek en het familiebedrijf DACHSER in Grevenmacher.

Janine Weber (Country Manager DACHSER Luxemburg), Emanuel Hofmann (Sales Manager bij DACHSER in Grevenmacher), Veronika Diederich (Customer Service Manager bij DACHSER in Grevenmacher), Laura Waigel (Operations Manager bij DACHSER in Grevenmacher).
Janine Weber (Country Manager DACHSER Luxemburg), Emanuel Hofmann (Sales Manager bij DACHSER in Grevenmacher), Veronika Diederich (Customer Service Manager bij DACHSER in Grevenmacher), Laura Waigel (Operations Manager bij DACHSER in Grevenmacher).

Wie de term ‘logistiek’ hoort, denkt vaak automatisch aan de beroepen van vrachtwagenchauffeur, planner of heftruckchauffeur. De transportsector wordt nog steeds gezien als een mannenwereld, en veel bedrijven hebben moeite om vrouwen aan te trekken voor managementfuncties in deze dynamische wereld. Bij DACHSER in Grevenmacher is dat heel anders. Hier is zowel de directie als een groot deel van het managementteam vrouw. Emanuel Hofmann, een van de weinige mannen in het management, zegt met een glimlach: “Ik vervul met plezier de rol van 'haan in het kippenhok', want mijn collega’s gaan heel respectvol met me om, waardoor ik hier goed op mijn plek zit.” Janine Weber voegt lachend toe: “Dankzij Emanuel voldoen we aan onze mannenquotum bij DACHSER in Grevenmacher.”

Country Manager & Management Team

Janine Weber, Country Manager bij DACHSER Luxemburg, werkt al sinds 2007 voor het familiebedrijf en leidt de vestiging sinds 2016. 

“De veelzijdigheid van deze sector en de ondernemende aanpak maken het voor mij een bijzonder boeiende en vervullende baan,” vertelt Janine Weber. “Ons ultieme doel is de tevredenheid van onze klanten. Door innovatie en onze hoge kwaliteitsnormen creëren we een logistieke oplossing bij uitstek voor onze klanten. Het vertrouwen en de waardering die we krijgen, vormen een stabiele basis voor succesvolle, langdurige samenwerkingen,” zegt ze enthousiast.

Emanuel Hofmann, Sales Manager van de vestiging, kwam in 2022 bij het familiebedrijf werken. “Ik had de wil om iets te bereiken, maar totaal geen ervaring in de logistieke sector – alleen een visie: ‘I will survive’,” zegt hij lachend. “Voor mij maakt het niet uit of ik een mannelijke of vrouwelijke leidinggevende heb. Wat telt, is leiding geven op basis van kennis en integriteit, en een voorbeeld zijn voor medewerkers. Zeker als het gaat om het omgaan met conflicten, het introduceren van nieuwe ideeën of het bespreken van oplossingen, hebben vrouwen vaak de voorsprong,” meent Emanuel Hofmann. Hij neemt ideeën, suggesties en oplossingen dankbaar aan en weet dat hij op deze manier zijn vaardigheden nog verder kan ontwikkelen.

De haan in het kippenhok
De haan in het kippenhok

Snel, efficiënt en persoonlijke contact

Aan vrouwelijke kracht is geen tekort in het team van Janine Weber. Veronika Diederich, Customer Service Manager, benadrukt: “Mensen zijn en blijven de belangrijkste factor in het succes van het bedrijf. We focussen ons op het snel en efficiënt bieden van oplossingen aan onze klanten, met persoonlijke contacten en uitstekende ondersteuning. Wij zien onszelf als sterke partner aan de zijde van onze klanten.” Met meer dan 14 jaar ervaring in de branche is Veronika Diederich een expert op haar gebied. Zij is verantwoordelijk voor het bewaken van alle processen binnen de waardeketen. “Met ons uniforme kwaliteitsmanagement zetten we de norm voor het beheersen van logistieke processen, en onze netwerkregels bieden alle medewerkers duidelijke richtlijnen voor de coördinatie van goederenstromen,” legt ze uit. Ook zij is ervan overtuigd dat goede leiderschap niet afhangt van sekse, maar van deskundigheid, communicatieve vaardigheden en passie voor het vak.

Laura Waigel, die van baan wisselde en zo bij het familiebedrijf kwam, voelde zich vanaf het begin zeer welkom. Sinds 2020 is zij Operations Manager voor de vestiging in Grevenmacher en zij versterkt het team al sinds 2014. Haar taken omvatten onder andere het leiden, bewaken en optimaliseren van de operationele processen. “Dankzij onze kwaliteitsbelofte hebben onze klanten de mogelijkheid om zich volledig te concentreren focussen op hun eigen kernactiviteiten. Wij, als specialisten in de logistieke sector, nemen alle vervoerstaken uit handen. De bedrijfscultuur van DACHSER, met een passie voor logistieke topprestaties, maakt ons uniek,” aldus Laura Waigel.

De grootste ambitie van DACHSER is om de logistieke balans van zijn klanten te verbeteren. “Elke markt vraagt om een andere oplossing,” zegt Emanuel Hofmann. “Het perfectioneren van de logistieke dienstverlening voor onze klanten is onze hoogste prioriteit.” Logistiek met toegevoegde waarde ontstaat wanneer DACHSER zijn standaarddiensten combineert met branchespecifieke logistieke eisen. Daarom is het hebben van regelmatige communicatie met experts erg belangrijk om klanten de best mogelijke service te kunnen bieden. “Of het nu gaat om chemische producten, inclusief gevaarlijke stoffen, hoogwaardige cosmetica of parfums, of een volledige dienstverlening voor levering aan bouwmarkten en tuincentra – wij bieden onze klanten op maat gemaakte oplossingen die hen een aanzienlijk concurrentievoordeel geven,” legt Janine Weber uit. Het persoonlijke en vertrouwelijke contact, zowel binnen het team als met klanten en zakenpartners, vormt de basis van een sterke samenwerking en is een belangrijk menselijk aspect.

DACHSER Luxemburg is zich de afgelopen jaren blijven ontwikkelen. Met ongeveer 60 medewerkers behoort deze vestiging tot een van de kleinere vestigingen van DACHSER. “Zoals alles in het leven heeft dit zijn voor- en nadelen. Een duidelijk voordeel is dat we door de grootte van onze vestiging sneller kunnen schakelen – dag in, dag uit. De familiecultuur, open communicatie en de verbetercultuur zijn bijzonder waardevol en worden onderling gewaardeerd,” benadrukt Janine Weber. Duurzame groei, de moed om nieuwe paden in te slaan en een sterke teamgeest met een fijne werksfeer hebben van DACHSER een drijvende kracht achter innovatie en Europa’s nummer één in kwaliteitsdienstverlening gemaakt.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Chloé Bracaval