Less is more
Om ervoor te zorgen dat de veelgevraagde sensortechnologie op betrouwbare wijze dynamische markten bereikt, vertrouwt het technologiebedrijf ifm electronic op flexibele, wereldwijde supply chains, waaronder het ‘groupagenetwerk van de zeeën’, met deelladingen van verschillende verzenders in één container.
‘Less is more’ - dit gezegde is een steeds betere beschrijving van wereldwijde supply chains, vooral sinds veel goede productieprocessen door onderbrekingen, vanwege de pandemieën, zijn verstoord. Als gevolg hiervan zijn logistieke kwaliteiten zoals transparantie en betrouwbaarheid nog meer in de schijnwerpers komen te staan. Dit geldt met name voor de elektronica-industrie, waarvan de producten meer dan ooit in trek zijn in een wereld die steeds digitaler wordt, overschakelt op elektrische mobiliteit en veel industriële processen transformeert.
Het is een wereld waarin ifm electronic gmbh uit Essen (Duitsland) zich thuis voelt. Als een van de marktleiders op het gebied van automatisering en Industrie 4.0-oplossingen heeft dit technologiebedrijf 8.750 mensen in dienst op tien productie- en ontwikkelingslocaties wereldwijd, waarvan zes in Duitsland. In 2022 genereerde het meer dan 1,3 miljard euro aan omzet. Naast positie- en processensoren biedt het bedrijf producten voor industriële beeldvorming en communicatie- en identificatiesystemen. Het portfolio strekt zich uit tot innovatieve Industrie 4.0-oplossingen en bijbehorende software- en cloudproducten om bestaande bedrijfsprocessen digitaal bruikbaar te maken. Het levert zijn sensoren aan machinefabrikanten over de hele wereld.
"ifm's bedrijfsslogan 'Close to you' maakt duidelijk hoe klantgericht wij zijn. En die lijn volgen we ook in de logistiek", zegt Enijal Rabic, Team Leader Dispatch bij ifm. "Het feit dat onze klanten hun leveringen in meer dan 90 procent van de gevallen binnen de gevraagde deadline ontvangen, is te danken aan de voorspellende controle van logistieke processen - niet in de laatste plaats in moeilijke tijden."
Oplossingen uit één bron
DACHSER ondersteunt het technologiebedrijf op dit gebied sinds 2015. "Het onderlinge vertrouwen is in de loop der jaren gegroeid tot het punt waarop de relatie veel meer is geworden dan alleen logistieke dienstverlening", zegt Christian Kruse, Head of Global Ocean Freight LCL bij DACHSER. "We beheren de hele supply chain namens en samen met onze klant, van de inkoop in Azië tot en met de levering aan de klanten van ifm. En omdat we ons eigen netwerk gebruiken, hebben we volledige transparantie en optimale kwaliteitscontrole."
De supply chains van ifm profiteren van de naadloze koppeling tussen de netwerken van DACHSER's wereldwijde Air & Sea Logistitics en European Logistics. De collega's van DACHSER Air & Sea Logistics regelen bijvoorbeeld dat componenten vanuit Azië in containers vanuit Hongkong naar Europa worden verscheept. Vanuit Hamburg gaan de containers dan per trein rechtstreeks naar Zuid-Duitsland. DACHSER lost ze dan bij een eigen vestiging in Langenau bij Ulm, waarna de producten per vrachtwagen worden afgeleverd bij de grootste ontwikkelings- en productielocatie van ifm in Tettnang. Vanuit daar gaan de producten de Europese markten van Frankrijk, Tsjechië en Polen op.
"Wij beheren de hele supply chain namens en samen met onze klant, van de inkoop in Azië tot en met de levering aan de klanten van ifm. En omdat we ons eigen netwerk gebruiken, hebben we volledige transparantie en optimale kwaliteitscontrole."
"Om zo 'close to you' mogelijk te zijn, d.w.z. dicht bij onze klanten, en om zo flexibel mogelijk te zijn, hebben we gekozen voor 'geïntegreerde logistieke diensten' in de vorm van wereldwijde deur-tot-deurdiensten van Dachser", zegt Rabic.
Orders bundelen voor maximale efficiëntie
In dit alles is een belangrijke rol weggelegd voor LCL-zeevrachtoplossingen (Less Than Container Load). "Elektronische componenten zijn vaak klein en allerlei batchgroottes moeten op tijd geleverd worden aan machinefabrikanten of de auto-industrie. Gezien de krappe levertijden voor deze individuele producten is het vaak geen optie om te wachten op een volledige containerlading (Full Container Load (FCL)) voor verzending," zegt Christian Jung, Sea Import Manager bij DACHSER Air & Sea Logistics in Kaufbeuren. Daarom is LCL de oplossing. In de ‘groupage van de zeeën’ worden, net als bij Road Logistics, orders van verschillende klanten samengevoegd en samen geladen, waarna ze volgens een vast schema op weg worden gestuurd.
"Werken met deelladingen, in plaats van met volle containers, is een aantrekkelijke manier om de transportkosten in verhouding te houden met de grootte van de zending," zegt Jung. "Bovendien geeft dit onze klanten meer flexibiliteit in het geval van kleinere volumes, wanneer ze misschien maar twee of drie pallets in een groupagecontainer hoeven te verzenden."
DACHSER voegt hiervoor de leveringen samen van de leveranciers van ifm, die meestal in Azië produceren. Deze bedrijven transporteren hun goederen naar een verpakkingsloods, waar DACHSER ze vervolgens samenvoegt in groupagecontainers en ze volgens een vast tijdschema overzee naar Europa verscheept. Eenmaal aangekomen in de haven gaan de importcontainers niet naar een lokale vrachtafhandelaar om gelost te worden, maar naar een van de Europese logistieke vestigingen van DACHSER, bijvoorbeeld in Langenau. "In groupage voor verder transport vervalt de stap van het ophalen in de haven, wat gevoelig is voor vertragingen. In plaats daarvan stellen we prioriteiten en kunnen we de volumes beter beheren", zegt Lennart Behrendt, Product Development Manager Global Ocean Freight LCL, die deel uitmaakt van het team van Kruse. "Om vertragingen te voorkomen zodra de containers zijn gelost, optimaliseren we ook de douaneprocessen voor onze klanten. Op die manier kunnen we de producten, op bestelling, rechtstreeks en in lijn met de vraag in ons Europese landtransportnetwerk invoeren", zegt Moritz Welter, accountmanager bij DACHSER Air & Sea Logistics in Kaufbeuren. "Dat is een win-win voor iedereen: het vermindert niet alleen het verkeer op laadperrons, maar optimaliseert ook het gebruik van alle vrachtwagens, handling en personeel waarover we beschikken", voegt Behrendt toe. En dat loont: "Snellere service en kortere levertijden betekenen een snellere cashflow voor onze klanten."
Kruse vertelt dat klanten zich heroverwogen op basis van hun ervaringen met het coronaviruscrisis en de wereldwijde verstoringen in de aanvoer die het virus veroorzaakte: "Het wordt steeds belangrijker om te kunnen plannen en voorspellen hoe lang een zending onderweg zal zijn. Dat maakt LCL in zeevracht zo aantrekkelijk." Hij voegt eraan toe dat klanten ook meer nadruk leggen op duurzame vervoersoplossingen: "Door optimaal gebruik te maken van de capaciteit van zeecontainers en deze efficiënt te verzenden, eerst per trein en vervolgens via ons uitgebreide wegtransportnetwerk, helpen we ook de ecologische voetafdruk van onze LCL-klanten te verkleinen."
"LCL-oplossingen voor naadloze en wereldwijde deur-tot-deur diensten vragen om een ervaren, internationaal team dat in staat is om de enorme diversiteit van supply chains consistent te beheren," zegt Kruse. Daarom werkt DACHSER met zowel interne als externe experts en is nu op elk continent vertegenwoordigd: "Dit geeft onze uitgebreide logistieke expertise een lokale aanwezigheid en zorgt ervoor dat we altijd dicht bij onze markten zijn," zegt Kruse. "Ons netwerk groeit voortdurend, dus we zijn goed voorbereid om veilig de toekomst in te zeilen voor en met onze klanten, zelfs in woelig water. U kunt altijd vertrouwen op DACHSER."