Interlocking – een succesvolle samenwerking in de Benelux
Sinds enkele jaren heeft DACHSER in de Benelux de focus gelegd op Interlocking: een begrip bij DACHSER. Dit houdt in dat alle divisies met elkaar verbonden zijn en intensief samenwerken om zo de klant het beste van dienst te kunnen zijn. In dit artikel leggen we Interlocking in een notendop uit en vertellen we hoe dit de afgelopen jaren heeft bijgedragen aan de supply chain van DACHSER-klanten in de Benelux.
De verschillende divisies Air & Sea Logistics, European Logistics, Cargoplus en Contractlogistiek, hebben hun krachten gebundeld en bieden samen de totale supply chain aan. Waar de klant eerder voor elke divisie een ander aanspreekpunt had, is nu één contactpersoon aangesteld die de klant informeert over alle mogelijkheden binnen de verschillende DACHSER divisies. Dit zorgt voor korte lijnen en duidelijkheid aan beide kanten.
Eén aanspreekpunt voor de klant
“Zoals bij veel nieuwe projecten, was het begin een uitdaging”, aldus Aat van der Meer, Managing Director van DACHSER in de Benelux. “De ‘mindset’ moest veranderd worden: in plaats van denken in divisies, wordt er vanuit DACHSERs gehele dienstenaanbod gedacht waarbij de behoefte van de klant centraal staat. Hierdoor moeten collega’s uit hun comfortzone stappen en zich extra verdiepen in de andere divisies. Inmiddels kunnen we terugblikken op verschillende succesverhalen en daaruit concluderen dat het concept Interlocking succesvol blijkt.”
Er wordt vanuit DACHSERs gehele dienstenaanbod gedacht waarbij de behoefte van de klant centraal staat.
Van der Meer is ervan overtuigd dat de werkwijze bij deze tijd past. “Vroeger spraken klanten met meerdere contactpersonen van verschillende divisies binnen hetzelfde bedrijf. Vandaag de dag heeft de klant hier geen tijd meer voor: de klant wil één aanspreekpunt dat vragen behandelt en intern de juiste mensen benadert. Bij DACHSER zijn dit de salesmedewerkers van de buitendienst. Zij benaderen de klant en nemen regelmatig managers van operationele afdelingen mee als er specifieke vragen zijn. Dit vraagt flexibiliteit en commitment van de collega’s onderling, maar zorgt er uiteindelijk voor dat de klant tevreden is en dat staat bij DACHSER voorop”. Een bijkomstig voordeel is dat de klant inzicht krijgt in wat DACHSER kan betekenen voor de gehele supply chain en geïnformeerd wordt over de verschillende diensten die DACHSER verzorgt. Hierdoor kiezen klanten er regelmatig voor om naast wegtransport bijvoorbeeld ook hun zeevracht via DACHSER te laten lopen. Een win-winsituatie voor de klant en DACHSER.
Open communicatie
Wilco Versteegh, Managing Director DACHSER Air & Sea Logistics Benelux, ziet hoe de kernwaarden van DACHSER met Interlocking dagelijks in praktijk worden gebracht. “Om Interlocking succesvol te maken, is een transparante communicatie van essentieel belang. Dit vraagt om openheid, respect en loyaliteit naar elkaar toe, zodat je als team met elkaar het beste resultaat voor de klant kunt neerzetten. Ook het vertrouwen op elkaars expertise is belangrijk. We zien nog weleens dat andere logistiek dienstverleners derde partijen inschakelen in plaats van andere divisies van hun eigen bedrijf. Bij DACHSER zijn we overtuigd van onze kwaliteit. We zeggen open en eerlijk wat we kunnen en wat we zeggen dat doen we ook. Dat betekent ook ‘nee’ durven zeggen of risico’s aankaarten. Dit is onze kracht: open en eerlijke communicatie.”