Innovatie vergt verandering
Wat is innovatie? Wat betekent het voor een familiebedrijf met een langetermijnvisie zoals DACHSER? En wat betekent het voor het netwerk? CEO Burkhard Eling deelt zijn gedachtes hierover.
"Heeft u wel eens goed gekeken naar de veelgebruikte term ‘innovatie’? De term komt van het Latijn en betekent vernieuwing of verandering. In de basis gaat het dus om het veranderen of verder ontwikkelen van iets dat al bestaat.
Is innovatie een revolutie of eerder evolutie? Er zit meer dan een letter tussen. De gemene deler is de noodzaak van constante verandering. Dit geldt in het bijzonder ook voor DACHSER. We moeten voortdurend veranderen om succesvol te blijven opereren en aantrekkelijk te blijven voor klanten en medewerkers op de lange termijn. De bereidheid om te veranderen is dus de sleutel tot blijvende stabiliteit en zekerheid.
We streven naar verandering die gebruik maakt van onze bestaande sterke punten en daarbij rekening houdt met de komende generaties. De pijlers hiervoor zijn het langetermijndenken van een familiebedrijf, ons lokale ondernemerschap met de moed om te innoveren en ons sterk gestandaardiseerde, maar flexibele logistieke netwerk.
Innovatie is een prioriteit op directieniveau
De kernactiviteit van DACHSER is het verbinden van mensen, middelen en systemen en het vormen van logistieke netwerken. Deze aanpak hanteren we ook voor innovatie. Innovaties ontstaan uit een veelheid aan ideeën die decentraal en dus dicht bij onze klanten worden gegenereerd, en vervolgens centraal worden ontwikkeld, ook met externe partners, om daarna terug te vloeien in het hele netwerk. Dit werkt bij DACHSER, niet in de laatste plaats omdat innovatie voor ons heel belangrijk is en daarom een prioriteit op directieniveau is.
Vanuit het netwerk, voor het netwerk: we streven ernaar om 's werelds meest geïntegreerde logistieke dienstverlener te zijn. We willen onze klanten het hoogste niveau van consistente kwaliteit en betrouwbaarheid bieden voor hun supply chains."