terug

Het overzicht behouden

In een wereld die steeds sneller lijkt te gaan, worden planning en transparantie belangrijke uitdagingen in het bedrijfsleven. Dit geldt ook voor logistieke bedrijven die namens hun klanten een breed scala aan producten door heel Europa vervoeren. Om nu ook in groupage realtime tracking in te voeren, heeft DACHSER zijn wissellaadbakken en Europese logistieke trailers uitgerust met 5G/LPWAN-geschikte smart tracking devices en deze gekoppeld aan intelligente IT-systemen.

Nieuw ontwikkelde telecommunicatiesystemen verbeteren kwaliteit en efficiëntie in groupagevervoer. Foto: DACHSER/Matthias Sienz
Nieuw ontwikkelde telecommunicatiesystemen verbeteren kwaliteit en efficiëntie in groupagevervoer. Foto: DACHSER/Matthias Sienz

Van het Spaanse Andalusië tot Noorwegen, van Portugal tot Turkije - de 8.500 wissellaadbakken en 3.500 opleggers van DACHSER leggen jaarlijks duizenden kilometers af door heel Europa. De containers vervoeren onder andere goederen uit de kleding- en cosmetica-industrie, voedingsmiddelen, onderdelen voor de auto-industrie - maar ook algemene vracht en gevaarlijke goederen van chemische transporten. DACHSER vervoert jaarlijks meer dan 80 miljoen zendingen. Het in de gaten houden van leveringsvertragingen als gevolg van files of routewijzigingen en deze communiceren naar klanten is een bijzondere uitdaging voor mensen en telematicasystemen, vooral in de groupagebranche.

Realtime tracking

De wissellaadbakken die worden gebruikt als laadcontainers zijn niet gekoppeld aan een bepaalde trekker, maar kunnen snel en gemakkelijk worden opgehaald, vervoerd en weer neergezet door verschillende vrachtwagens. In het langeafstandsvervoer worden ze vaak uitgewisseld tussen de overslagterminals - en vervolgen ze hun reis met een andere trekker. Vaak wachten ze, verhoogd op steunpoten, op de volgende rit; misschien op het terrein van een van de 239 Road Logistics-vestigingen, bij het laad- en losdock van een klant of op een parkeerplaats. De zelfdragende wissellaadbak is een robuust systeem dat is ontworpen voor een lange levensduur en deelt geen energie of informatie met zijn trekker. 

"Met de combinatie van realtime lokalisatie en visualisatie zetten we een beslissende stap voorwaarts in het volgen en controleren van zendingen in ons groupagenetwerk. Onze medewerkers worden ondersteund bij de planning, zodat ze het gebruik van transporten kunnen optimaliseren en de efficiëntie bij de afhandeling kunnen verhogen", zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER.

Deze flexibiliteit heeft echter een prijs: de routes en locaties van de wissellaadbakken moeten individueel traceerbaar zijn van begin- tot eindpunt. Wanneer je weet waar de wissellaadbak is, dan weet je ook waar de geladen zendingen zijn. Daarom is elke wissellaadbak uitgerust met innovatieve smart tracking devices: met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen containers in realtime worden gevolgd en kunnen aankomsttijden dus nauwkeurig worden berekend. Een centraal platform ‘gekoppeld’ aan de verzendgegevens in het transportmanagementsysteem van het bedrijf bundelt al deze positiegegevens - inclusief die van trailers en trekkers.

Met behulp van zogenaamde ‘telematic boards’ kunnen medewerkers de actuele locatiegegevens van de voertuigen opvragen voor analyse. Net als een navigatiesysteem volgen de boards het verkeer in realtime en geven ze de exacte locatie van het voertuig of de apparatuur weer op een digitale kaart, zodat werknemers de exacte levertijd bij klanten of overslagloodsen en het laden en lossen van tevoren kunnen plannen. De boards geven ook informatie over komende serviceafspraken voor de transportvoertuigen. Deze gegevens vormen de basis voor betrouwbare processen die zijn ontworpen voor maximale transparantie, waardoor operationele processen beter kunnen worden bewaakt, fouten en inefficiënties in een vroeg stadium kunnen worden opgespoord en verholpen en procedures voortdurend kunnen worden geoptimaliseerd. De voordelen voor groupage liggen voor de hand: de combinatie van realtime lokalisatie en visualisatie verbetert het volgen en beheren van zendingen in het netwerk. Dit heeft een positief effect op de benutting van de transportcapaciteit en de efficiëntie in de overslagloods. Op deze manier is het zelfs mogelijk om de kwaliteitseisen te verhogen - ondanks de steeds schaarser wordende capaciteit.

DACHSER's wissellaadbakken in een overslagloods Foto: DACHSER/Matthias Sienz
DACHSER's wissellaadbakken in een overslagloods Foto: DACHSER/Matthias Sienz

Technologie waar het nodig is

Klanten van de logistiek dienstverlener profiteren ook van de toegenomen inzichtelijkheid van de supply chain, omdat ze in realtime preciezere informatie ontvangen over wanneer hun goederen precies zullen aankomen. De hoge veiligheids- en kwaliteitsspecificaties, bijvoorbeeld voor chemische goederen, kunnen overal gemonitord worden met het centraal beheerde IT-systeem.

DACHSER werkte samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven aan de ontwikkeling van innovatieve smart tracking-apparaten voor gebruik in wissellaadbakken. De apparaten bevatten geavanceerde simkaarten van Deutsche Telekom, die bestaan uit energiebesparende batterijmodules ondersteund door zonnecellen. Ze zijn bijzonder robuust en weerbestendig, bestand tegen temperaturen van -40°C tot +105°C en functioneren dus in elke klimaatzone waarin de voertuigen moeten rijden. Dankzij een oplaadcapaciteit van ongeveer zes maanden zijn zelfs de wintermaanden of lange periodes van slecht weer met weinig zonlicht geen probleem. Het bepalen van de locatie wordt mogelijk gemaakt door moderne satelliet gebaseerde positioneringstechnologie zoals GPS of Galileo en door draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Andere draadloze standaarden die nog steeds op grote schaal worden gebruikt, worden ook gebruikt om continue ontvangst te bieden. De totaaloplossing is ontworpen om de volledige levensduur van een wissellaadbak van twaalf jaar mee te gaan zonder onderhoud.

Om het idee van kostenefficiënte en betrouwbare tracking van wissellaadbakken om te zetten in een werkbare oplossing was heel wat onderzoeks- en ontwikkelingswerk nodig in het DACHSER Enterprise Lab. Sinds 2017 werken onderzoekers van het Fraunhofer-instituut IML en logistieke experts van DACHSER samen aan concrete opdrachten. Hun doel is om onderzoek om te zetten in innovatie en praktische pilotprogramma's te lanceren, die vervolgens kosteneffectief kunnen worden opgeschaald naar het hele DACHSER-groupagenetwerk. In dit geval richtten de onderzoeksteams hun aandacht al vroeg op nieuwe draadloze LPWAN-technologieën. Samen met Deutsche Telekom is het gelukt om onderzoek in de praktijk te brengen en concrete voordelen te behalen voor de logistiek dienstverlener en met name hun klanten. Veiligheid en kwaliteit staan centraal, want dat is wat telt in het hele goederenvervoer - van de Straat van Gibraltar tot de Noordkaap.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Chloé Bracaval