Een passie voor logistiek
Donna Walters werkt al 30 jaar voor DACHSER USA in New York. Voor deze Key Account Specialist staan mensen altijd centraal in de logistiek.
Het grote feest naar aanleiding van haar 30-jarig jubileum moest worden uitgesteld, maar het komt er zeker nadat de coronavirus pandemie voorbij is. Donna Walters is immers niet alleen een key account specialist, maar ook het hart en de ziel van de DACHSER branch in New York. Momenteel moet de 58-jarige echter werken vanuit haar huis in Bellmore aan de zuidkust van Long Island. “Ik mis het persoonlijke contact met mijn klanten en collega’s enorm. Thuiswerken is een bijzondere uitdaging, maar het coördineren van de zendingen vanuit hier werkt bijzonder goed”, zegt ze.
Als Key Account Specialist werkt ze samen met enkele grote klanten: ze onderhandelt over prijzen, volgt leveringen van begin tot eind en beantwoordt ook regelmatig algemene vragen van klanten. “Ik vind het leuk om uit te zoeken wat onze klanten willen, hen passende oplossingen te bieden en hun tevredenheid over DACHSER te vergroten. Dat is de enige manier om relaties op te bouwen en te behouden in deze snel veranderende tijden,” zegt Walters met de stem van ervaring.
“Een inspiratie voor ons allemaal”
Zaken doen met een persoonlijk tintje is de grote kracht van Walters. De moeder van een zoon en een dochter beschouwt logistiek als “people business”, ook binnen het team van de DACHSER branch in New York. “Donna is een inspiratie voor ons allemaal. Ze is een bijzonder persoon die mensen gelukkig wil maken en succesvol wil zien. Ze heeft me erg veel geleerd en mijn leven bij DACHSER beter gemaakt”, zegt een collega die nauw met haar samenwerkt. En dit is maar één van de vele positieve reacties die werden ontvangen ter gelegenheid van haar 30-jarig jubileum.
Deze waardering heeft ook te maken met het persoonlijke verleden van Walters. Ze heeft twee keer kanker overwonnen en ze raakt diep ontroerd als ze de moeilijke tijd na de operatie en de chemotherapie beschrijft. “Mijn collega’s waren een enorme steun. Er stond altijd iemand voor me klaar”, beschrijft Walters. Daarom heeft de uitdrukking ”de DACHSER familie” een heel bijzondere, persoonlijke betekenis voor haar.
Walters begon haar carrière bij DACHSER in april 1990, een tijd waarin het personeelsverloop in het DACHSER-team nog hoog was, herinnert ze zich. Over een periode van 18 maanden kwamen en gingen éénentwintig mensen. Maar Walters bleef. Ze werkte graag nauw samen met de klanten, maakte vrienden onder haar collega’s, stimuleerde anderen met haar professionaliteit en was er als ervaren medewerker altijd voor anderen. Een soort van geïntegreerde “krachtcentrale”. “Op die manier zijn we een echt team geworden,” zegt ze.
In haar begintijd bij DACHSER werden bijna alle orders nog in Duitsland gegenereerd, maar de branch in New York groeide gestaag in de loop der jaren. Toen ze bij de zeevracht divisie begon, was het nog een one-woman show. Vandaag de dag bestaat haar team uit 6 personen. De groei van de New Yorkse kern weerspiegelt de doorgaande groei van Dachser USA, die nu in alle belangrijke staten vertegenwoordigd is.
“Ik heb de groei van DACHSER in de Verenigde Staten van heel dichtbij meegemaakt. Betrokkenheid van de werknemers was één van de belangrijkste factoren: we geven altijd 110% voor onze klanten en elkaar,” vertelt Walters. Sinds 2015 is ze Key Account Specialist voor een aantal van de grote klanten van de branch, waarbij wederzijdse waardering en tevredenheid centraal staan. Ook na 30 jaar voelt ze nog steeds een passie voor haar werk, ondanks alle tegenslagen die op haar levenspad zijn gekomen. “DACHSER ligt mij na aan het hart, we zijn net één grote familie.”