"Een goede start, die ons erg motiveert"
Sinds begin april dit jaar is DACHSER Food Logistics vertegenwoordigd met een vestiging in België. Vanuit Doornik, een gemeente bij de Franse grens, wordt voornamelijk de levensmiddelenindustrie in het westen van België bediend. De nadruk van het aanbod ligt op exportoplossingen voor de internationaal georiënteerde Belgische levensmiddelenindustrie. Branch Manager Markus Biemüller vertelt over de start in België, de eisen van de markt en de toekomstige uitdagingen.
Meneer Biemüller, verliep de start van DACHSER Food Logistics in België volgens plan?
We zijn zeer tevreden over de start en hoe de activiteiten de eerste maanden zijn verlopen. De eerste klanten konden we overtuigen van ons aanbod en we genereerden al snel een aanzienlijke omzet. Bovendien zijn de kwaliteit en de processen in orde - alles werkt zoals wij dat willen. Het is voor ons bijzonder belangrijk om de markt vanaf het begin te overtuigen van onze kwaliteit en service. Ik denk dat we daar tot nu toe heel goed in geslaagd zijn.
Natuurlijk hebben we al voor de operationele start in april de marktsituatie in België en de logistieke eisen nauwkeurig onderzocht en geconcludeerd dat we met een interessant en relevant aanbod konden komen. Dit is nu ook bevestigd.
Op welke Belgische klanten richt u zich precies en wat kunt u bieden?
De kern van ons aanbod is cross-border groupagevervoer van temperatuur gecontroleerde levensmiddelen. We zijn experts op dit gebied en hebben het netwerk, de middelen en we zien dat er ook genoeg vraag is op de markt. De nauwe verbinding met ons Food Logistics Network in Duitsland en het European Food Network is daarbij essentieel. Hierdoor kunnen we 34 landen uitgebreid bedienen, beschikken we over vaste lijndiensten, betrouwbare vervoerstijden en voldoende capaciteit. Er zijn veel sectoren die deze logistieke vereisten hebben, van de zuivel- en zoetwarenindustrie tot fabrikanten van kant-en-klaarproducten en voedingssupplementen. Wij richten ons zowel tot grote producenten als kleine fabrikanten.
Onze klanten kunnen rekenen op kwaliteit, betrouwbaarheid en een hoog serviceniveau. Hiertoe behoort ook ons comfortabele eLogistics systeem, inclusief track & trace en de "Active Report" tool voor het beheer van gebeurtenissen in de supply chain, waarmee we proactief communiceren in geval van ongeregeldheden tijdens het transport. Kort samengevat: transparantie, dekking, service, prijs en goede doorlooptijden, daar willen wij mee overtuigen.
Ook wil ik de zeer goede samenwerking met onze lokale operationele samenwerkingspartner, de TDL Group, benoemen. Hiermee hebben we in België een zeer sterke partner aan onze zijde.
Wat kenmerkt de Belgische voedingsindustrie?
De levensmiddelenproducenten in België zijn veel meer exportgericht in vergelijking met Duitsland. België is een klein land en er zijn veel kleine bedrijven in de levensmiddelensector die zich bezighouden met export. Het scala aan verschillende producenten en aanbieders is zeer breed, vergelijkbaar met Italië. In België genieten voedingsmiddelen een goede reputatie en de hoge kwaliteit van de producten, zoals chocolade of kaas, wordt ook in het buitenland zeer gewaardeerd,. België zelf is qua volume nog steeds de grootste afzetmarkt, andere belangrijke afnemers zijn Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland en Duitsland.
Kenmerkend voor België is de diversiteit van de industrie, met relatief veel kleinere producenten. Zij moeten zich volledig richten op de productie en hebben noch de tijd noch de middelen om zich grondig bezig te houden met complexe logistieke kwesties. Dat is waar wij om de hoek komen kijken.
Branch Manager van DACHSER België Food Logistics
Op welke manier?
Stel dat een kleine Belgische kaasfabrikant een pallet naar Zweden wil laten brengen, zodat de producten daar in de verkoop kunnen gaan. Wij kunnen dit realiseren tegen goede voorwaarden en hoge kwaliteit. Dat komt omdat we in het European Food Network samenwerken met de marktleiders in Europa. Bovendien kunnen we diepgaand advies geven en hebben we voor bijna elk probleem een oplossing klaar.
Maar dit geldt niet alleen voor kleine producenten. Als we denken aan middelgrote of grotere producenten, kan DACHSER dienen als aanspreekpunt voor alle logistieke behoeften. Een grotere kaasproducent met afnemers in verschillende landen, bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk en Polen, kan van ons in een keer het hele pakket krijgen. Dit vermindert de complexiteit en laat meer tijd over voor de kernactiviteiten.
Wat zijn de doelstellingen van DACHSER Food Logistics op middellange en lange termijn in België?
We hebben veel plannen in België en zeer ambitieuze groeidoelstellingen. We hebben met succes de eerste stappen gezet en hebben met onze diensten en onze aanpak klanten in de markt aan kunnen trekken. We zorgen net zo intensief voor kleine als voor grote klanten en nemen de service richting onze klanten zeer serieus. Daarvoor is een goed team nodig en daarom zijn we hard op zoek naar personeel, wat tegenwoordig niet gemakkelijk is. Vooral in België, waar veel vereisten zijn met betrekking tot de verschillende talen.
Op dit moment is ons doel om vanuit de vestiging in Doornik de West-Belgische markt verder te betreden. We hebben ook plannen voor een tweede vestiging in Midden-België om klanten in de regio Antwerpen en Brussel voor onze diensten te interesseren. Het oosten van het land wordt al gedekt door onze vestiging bij de grens in Alsdorf bij Aken in Duitsland.
Hoe ben je zelf in België terecht gekomen?
Ik kwam voor mijn werk naar België en woon er nu tien jaar. Inmiddels kan ik zeggen dat ik het land en de mensen heb leren kennen en liefheb. Ik spreek de talen en voel me hier thuis. Logistiek zit in mijn bloed en al sinds mijn eerste stage draait sindsdien alles om groupagevervoer op alle niveaus. Daarom voel ik me erg prettig bij mijn huidige rol, de ontwikkeling en uitbreiding van de levensmiddelenactiviteiten in België en ben ik erg blij dat ik bij alle aspecten betrokken ben.
Hartelijk dank voor het interview.