Dynamische aanpassingen maken aan logistieke netwerken

In oktober 2024 publiceerden twee auteurs - Christian Kille, professor Retail Logistics and Operations Management aan de Technische Hogeschool Würzburg-Schweinfurt (THWS), en Andreas Backhaus, freelance docent - een onderzoek getiteld ‘Chemische logistiek in beweging’, ondersteund door DACHSER Chem Logistics. Hun onderzoek analyseerde de huidige en toekomstige uitdagingen en kansen voor chemische logistiek in Duitsland en concludeerde met zes aanbevelingen. Hieronder volgt een dubbelinterview met auteur Christian Kille en Michael Kriegel, Head of Department DACHSER Chem Logistics, om de aanbevelingen verder uit te leggen en meer te weten te komen over de kansen die ontstaan bij de praktische uitvoering ervan.
Meneer Kille, uw aanbevelingen over hoe bedrijven chemische logistiek kunnen vormgeven, bieden geen concrete acties. Hoe moeten deze bedrijfsaanbevelingen worden opgevat?
Christian Kille: De chemische industrie is zo divers dat het geen zin heeft om zeer specifieke actiepunten te geven aan zo'n brede doelgroep. Er zijn gewoon te veel aspecten om rekening mee te houden: de grootte van het bedrijf, de positie in de waardeketen, het type goederen of producten, de logistieke structuur, internationale netwerken, enzovoort. Daarom zien we onze aanbevelingen meer als een basisstructuur waaraan elk bedrijf zijn eigen specifieke aanpak kan ontwikkelen.
Bedrijven moeten de aanbevelingen dus aanpassen aan hun eigen situatie. Kunt u enkele aanbevelingen nader toelichten? Bijvoorbeeld hoe chemische bedrijven en logistieke dienstverleners samen kunnen werken om het tekort aan gekwalificeerd personeel aan te pakken?
Christian Kille: Laten we iets meer in detail treden. Hier is een voorbeeld: capaciteitsbeheer is een gebied met - op zijn zachtst gezegd - ruimte voor verbetering in de hele logistieke keten. Zoals we in een ander onderzoek hebben ontdekt, is een manier om de capaciteit van gekwalificeerd personeel aanzienlijk te vergroten door de productie- en verkoopafdelingen van de verzender beter af te stemmen met de logistieke dienstverlener. Ook is het belangrijk om deze afdelingen beter af te stemmen met de inkoop- en productieafdelingen van de klant. Hierdoor zouden er minder chauffeurs nodig zijn.
Hoe kunnen automatisering en digitalisering in de logistiek bijdragen aan een veerkrachtigere en efficiëntere chemische industrie?
Christian Kille: De mogelijkheden zijn legio. Logistieke netwerken moeten dynamisch worden aangepast wanneer de eisen van de chemische industrie veranderen. En dat is precies wat we wilden doen met ons onderzoek: ontwikkelingen waarmee logistieke structuren kunnen worden aangepast. Naar mijn mening is de belangrijkste factor de informatiestroom. Om te beginnen kunnen veel administratieve processen worden geautomatiseerd, waardoor de efficiëntie toeneemt. Op veel gebieden - of het nu gaat om communicatie met klanten, transportplanning of factuurverwerking - is papier overbodig en bij sommige processen zijn helemaal geen mensen meer nodig. Anderzijds helpt transparantie in de supply chain om beter gebruik te maken van de capaciteit en maakt het gemakkelijker om te reageren op onverwachte veranderingen, wat het bedrijf veerkrachtiger maakt. Professioneel risicomanagement vraagt om volledige transparantie en een strategie die op het juiste moment in werking treedt in het geval van nood.

Sinds 2007 staat Kriegel aan het hoofd van DACHSER Chem Logistics.
Meneer Kriegel, welke praktische voordelen kunt u uit deze aanbevelingen halen?
Michael Kriegel: DACHSER heeft een doelstelling voor 2030 gesteld, en alle medewerkers werken samen om dit te bereiken. We streven ons doel na met zeven strategieën die gericht zijn op onze bedrijfsgebieden Road Logistics en Air & Sea Logistics en op hun nauwe integratie. Daarnaast zijn er overkoepelende ontwikkelingsthema's zoals digitalisering, klimaatmaatregelen en onze HR-strategie, die mensen centraal stelt in de logistieke sector. Tot slot speelt ook ons wereldwijde systeem voor ideeën- en innovatiemanagement een belangrijke rol. Ik ben blij om te zien dat deze strategieën terugkomen in de aanbevelingen uit het onderzoek. Dit toont ons dat DACHSER op de juiste weg is en zich succesvol kan positioneren, ondanks de uitdagingen van internationale concurrentie.
Kunt u specifieke voorbeelden geven van hoe DACHSER de in het onderzoek aanbevolen strategieën succesvol heeft geïmplementeerd?
Michael Kriegel: Een goed voorbeeld van onze digitaliseringsstrategie is onze @ILO digitale tweeling, waarvoor DACHSER samen met Fraunhofer IML in de herfst van 2023 de German Logistics Award van de Duitse Logistiek Vereniging (BVL) heeft ontvangen. @ILO is een baanbrekende digitale kaart van alle pakketten, middelen en procedures in de transitterminal - een ingrijpende verandering in de organisatie van groupagelogistiek die we nu in heel Europa aan het uitrollen zijn. DACHSER is ook toonaangevend in de logistieke sector als het gaat om duurzaamheid. In 2018 zijn we begonnen met dit marathonproject. Ons doel is om ervaring op te doen met zero-emissie technologieën, vooral met e-trucks, en deze in de praktijk toe te passen. Binnen het DACHSER Emission-Free Delivery-concept leveren we inmiddels in 16 grote Europese steden, in specifieke gebieden in de binnenstad, met volledig elektrische vrachtwagens en elektrische fietsen. Tegen het einde van 2025 zal dat aantal gestegen zijn naar 25. We hebben ook drie e-mobiliteitslocaties in Duitsland opgezet om ervaring op te doen met het gebruik van emissievrije vrachtwagens voor langeafstandstransport, en we ontwikkelen de benodigde oplaadinfrastructuur. DACHSER heeft onlangs zijn 100e volledig elektrische truck in gebruik genomen.
Welke van de genoemde scenario's vormen volgens u de grootste uitdagingen voor logistieke bedrijven?
Michael Kriegel: AI biedt enorme kansen in de logistiek, maar brengt ook uitdagingen met zich mee die goed gemanaged moeten worden. DACHSER heeft de eerste stap op deze weg gezet en zal te zijner tijd volgende stappen zetten. Ik zal u een praktisch voorbeeld geven: een cruciale factor voor efficiëntie en kwaliteit in de logistiek is planning. Ook hier kan AI echt een verschil maken, zoals blijkt uit ons eerste machine learning-project, ‘Predictive Analytics DACHSER’, kortweg PAnDA One. Dit model is speciaal ontworpen om inkomende volumes bij onze vestigingen voor wegvervoer te voorspellen, waardoor tactische beslissingen voor capaciteitsplanning beter onderbouwd zijn. Zo kunnen we tijdig geschikte laadcapaciteit veiligstellen of inbound-volumes in de transitterminal tot 25 weken vooruitplannen. De technologie helpt mensen om goede beslissingen te nemen, maar moet zorgvuldig worden geïmplementeerd. AI werkt namelijk altijd met waarschijnlijkheden en binnen bepaalde marges kunnen die onjuist zijn. Daarom zien wij technologie als een ondersteuning voor mensen, maar nooit als vervanging voor onafhankelijk, creatief denken. Dit houden we altijd in gedachten bij al onze digitaliseringsprojecten.
Zes aanbevelingen:
1. Logistiek kan (nog steeds) alleen succesvol zijn door mensen: Investeren in het werven en behouden van medewerkers waarborgt de continuïteit en biedt concurrentievoordelen op de lange termijn.
2. Innovaties bieden lokale voordelen: Naast deelname aan onderzoek naar logistieke innovaties zijn moderniseringsmaatregelen nodig om internationaal concurrerend te blijven.
3. Duitsland als locatie voor de chemische industrie kan alleen succesvol zijn met hoogwaardige en gevarieerde portefeuilles: Investeringen in automatisering en digitalisering zijn cruciaal in de logistiek om de veerkracht en prestaties van de chemische industrie te verbeteren.
4. Er zal een transformatie plaatsvinden in de chemische industrie: De veranderingen in de chemische markt vragen om een herziening en aanpassing van logistieke netwerken en diensten.
5. Klimaatverandering en de energietransitie leiden tot strategische koerswijzigingen in de chemische industrie: De logistiek moet zich voorbereiden op beperkende maatregelen en processen implementeren die bestand zijn tegen weersinvloeden.
6. Chemische bedrijven moeten zich staande houden in een multilaterale wereld met toenemende spanningen: De trend naar regionalisering leidt door de toenemende concurrentie tot minder overzeese exporten. De overgebleven wereldwijde supply chains moeten sterker en efficiënter worden gemaakt door middel van uitgebreide samenwerking, nieuwe benaderingen en moderne technologieën.