De kracht van persoonlijk contact binnen contractlogistiek
De logistieke wereld is dynamisch en continu in beweging door steeds sneller veranderde klantbehoeftes, technologische ontwikkelingen, geopolitieke onrust en marktveranderingen. Binnen de contractlogistiek is het fijn en belangrijk om als klant persoonlijk contact te hebben met iemand die de impact hiervan op supply chains begrijpt. Wat komt er kijken bij het onderhouden van klantrelaties? Wij spraken hierover met René van Zandbergen, Contract Logistics Manager Benelux bij DACHSER.
Geopolitieke onrust zoals oorlogen en blokkades verstoort wereldwijd supply chains. Contractlogistiek staat hierdoor voor extra uitdagingen, aangezien het vaak gaat om langlopende samenwerkingen. DACHSER moet niet alleen snel reageren op acute problemen, maar ook vooruit plannen om stabiliteit te garanderen. Persoonlijk contact met klanten is essentieel om samen snel te schakelen en alternatieve oplossingen te vinden.
Sterke klantrelaties
René van Zandbergen, weet uit jarenlange ervaring hoe persoonlijk contact en duurzame relaties het verschil maken. “Wij investeren echt in het onderhouden van sterke klantrelaties. Onze klanten weten dat ze op ons kunnen bouwen maar zeker in turbulente tijden is het van cruciaal belang dat wij onze klanten blijven voorzien van de stabiliteit die ze van ons gewend zijn. Dat betekent soms wel flink ‘puzzelen’ met alles wat er om ons heen in de wereld gebeurt.”
“Samen met de klant doen we ons best om met een zo’n efficiënt mogelijke oplossing te komen. Dat proces loopt gelukkig vrij soepel mede dankzij onze lange samenwerkingen en de korte lijnen die we met de klant hebben. Daarin onderscheiden wij ons van veel andere bedrijven: het hebben van persoonlijk contact. Waar andere bedrijven vaak werken met helpdesks, wordt iedere klant bij ons persoonlijk te woord gestaan.”
René van Zandbergen is als Contract Logistics Manager Benelux al 17 jaar een vertrouwd gezicht binnen DACHSER. Hij bouwde een sterke band op met klanten. “Ik heb een mooie functie waarin ik altijd met mensen te maken heb. Elke klant heeft zijn eigen logistieke wensen en daaraan probeer ik zo goed mogelijk invulling te geven. Daarbij ontkomen we niet aan de wereld om ons heen. Dat brengt soms de nodige uitdagingen met zich mee, maar het zorgt er ook voor dat iedere opdracht weer anders is. Het maakt mijn werk in ieder geval nooit saai”, zegt hij lachend.
Vertrouwen
Langdurige relaties, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, zijn voor DACHSER van grote waarde. “Klantrelaties draaien niet alleen om vertrouwen in onze capaciteiten, maar ook om persoonlijk vertrouwen in mij en mijn collega’s," zegt Van Zandbergen. Door duidelijke afspraken te maken en samen oplossingen te zoeken, voorkomen we onrealistische verwachtingen. 'Nee' zeggen komt nauwelijks voor, want we denken altijd in mogelijkheden.”
Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking met Razor, een Amerikaanse merk bekend om zijn elektrische skateboarden en scooters. Al tien jaar verzorgt DACHSER hun Europese distributie, ondanks grote uitdagingen zoals Brexit en COVID-19. Razor waardeert vooral dat ze al die tijd dezelfde toegewijde contactpersoon hebben gehad.
Binnen contractlogistiek draait het niet alleen om het leveren van een dienst, maar vooral om duurzame relaties op te bouwen. “Dit zorgt ervoor dat je als partner echt samen kunt groeien,” zegt René van Zandbergen. “Door vertrouwen op te bouwen, leer je elkaar steeds beter kennen en begrijpen, wat leidt tot oplossingen en innovaties die anders niet mogelijk waren.” Een goed voorbeeld hiervan is de opening van een nieuw warehouse in Waddinxveen, waarmee DACHSER samen met klanten inspeelt op de groeiende capaciteitsbehoefte. Dit soort gezamenlijke stappen zijn alleen mogelijk dankzij de sterke relaties die over de jaren zijn opgebouwd.
Duurzaamheid is een belangrijke pijler voor DACHSER, net als voor veel klanten. “Het nemen van milieumaatregelen is voor ons essentieel. We blijven investeren in duurzame oplossingen zoals emissievrij rijden en zonnepanelen op onze gebouwen. Zo is ons nieuwe warehouse voorzien van zonnepanelen, een warmtepomp en LED-verlichting. Als groot internationaal familiebedrijf hebben we niet alleen oog voor de logistieke kant, maar ook voor de impact op de wereld om ons heen. We blijven ons inzetten om ook een bijdrage te leveren op dat vlak. Ook veel van onze klanten zetten op dit gebied grote stappen.” René van Zandbergen gaat dan ook graag met klanten hierover het gesprek aan. “Persoonlijk contact help daarbij enorm.”
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van contractlogistiek bij DACHSER?
Neem dan contact op met René van Zandbergen, via rene_vanzandbergen@dachser.com