terug
magazine

DACHSER kondigt twaalf extra gebieden aan voor emissievrije leveringen in Europa

Tegen het einde van 2025 zal het aantal steden dat bediend wordt door DACHSER Emission-Free Delivery verdubbeld zijn tot 24

DACHSER breidt aanzienlijk uit met het emissievrij leveren van niet-gekoelde groupage-zendingen naar binnenstedelijke gebieden. Tegen het einde van 2025 heeft de logistiek dienstverlener plannen om DACHSER Emission-Free Delivery te lanceren in twaalf andere Europese steden: Amsterdam, Barcelona, Dublin, Hamburg, Keulen, Londen, Malaga, Rotterdam, Stockholm, Toulouse, Warschau en Wenen. Daarnaast zal het bedrijf het bestaande emissievrije leveringsgebied in Parijs uitbreiden.

Tegen het einde van 2025 zal het aantal steden dat bediend wordt door DACHSER Emission-Free Delivery verdubbeld zijn tot 24.
Tegen het einde van 2025 zal het aantal steden dat bediend wordt door DACHSER Emission-Free Delivery verdubbeld zijn tot 24.

"We hebben bewust het ambitieuze doel gesteld om het aantal steden dat bediend wordt door DACHSER Emission-Free Delivery tegen het einde van 2025 te verdubbelen", zegt Alexander Tonn, COO Road Logistics bij DACHSER. "Onze vestigingen in het netwerk zijn zeer gemotiveerd om te voldoen aan de wens van onze klanten voor meer duurzame stadsleveringen. Het behalen van ons doel is gebaseerd op onze verwachtingen dat lichte elektrische vrachtwagens veel meer beschikbaar zullen zijn en de uitbreiding van de laadinfrastructuur in heel Europa zal versnellen."

We hebben bewust het ambitieuze doel gesteld om het aantal steden dat bediend wordt door DACHSER Emission-Free Delivery tegen het einde van 2025 te verdubbelen.

Alexander Tonn, COO Road Logistics at DACHSER

DACHSER Emission-Free Delivery: van 12 naar 24

Dankzij het modulaire systeem is DACHSER Emission-Free Delivery in principe geschikt voor elke Europese stad en is al beschikbaar in twaalf binnenstedelijke leveringsgebieden, namelijk in Berlijn, Kopenhagen, Dortmund, Freiburg, Madrid, München, Oslo, Parijs, Porto, Praag, Straatsburg en Stuttgart. De twaalf nieuwe aangekondigde binnenstedelijke gebieden zullen tegen het einde van 2025 worden toegevoegd. Met behulp van een modulair systeem dat is aangepast aan lokale vereisten, zet DACHSER batterij-elektrische bestelwagens en vrachtwagens in. Daarnaast worden er ook elektrisch ondersteunde vrachtfietsen ingezet, die speciaal zijn ontworpen voor groupage- en zware palletgoederen. Afhankelijk van de specifieke vereisten van een locatie omvat dit concept ook het gebruik van kleine overslagloodsen, bekend als microhubs, vlakbij stadscentra. In dergelijke gevallen beginnen de vrachtfietsen hun routes bij de microhub en brengen ze goederen naar drukke voetgangerszones. De e-trucks leveren op hun beurt goederen aan de microhubs of leveren de goederen direct aan de ontvangers als het gaat om pakketten en pallets die te groot of te zwaar zijn voor vervoer per fiets.

DACHSER Emission-Free Delivery is al beschikbaar in twaalf gedefinieerde binnenstedelijke leveringsgebieden.
DACHSER Emission-Free Delivery is al beschikbaar in twaalf gedefinieerde binnenstedelijke leveringsgebieden.

"Geografie, sociale structuur, administratie: elke stad heeft zijn eigen unieke profiel, waarmee we rekening houden bij het plannen en implementeren van een emissievrij leveringsgebied," legt Tara Li, Project Manager DACHSER Emission-Free Delivery, uit. "Tegelijkertijd kunnen we putten uit onze ervaring die we hebben opgedaan in twaalf Europese steden en synergiën en optimalisatiemogelijkheden meenemen.”

Geography, social structure, administration: each city has its own unique profile, which we take into account when planning and implementing a zero-emission delivery area.

Tara Li, Project Manager DACHSER Emission-Free Delivery

Positieve effecten op het milieu en voor chauffeurs

DACHSER's leveringen in stadscentra zonder lokale uitstoot helpen stadsbesturen de luchtkwaliteit te verbeteren en verkeerslawaai te verminderen. Omdat de batterij-elektrische vrachtwagens en bakfietsen geen luchtvervuilende stoffen uitstoten, spelen ze een belangrijke rol in het schoonhouden van de lucht. DACHSER koopt alleen elektriciteit die is opgewekt uit hernieuwbare bronnen om zijn wagenpark op te laden. Dit brengt de operationele uitstoot van broeikasgassen voor de laatste kilometers terug tot nul. Daarnaast wordt het aantal decibel die de vrachtwagens uitstoten aanzienlijk verminderd, terwijl het gebruik van vrachtfietsen betekent dat er minder vrachtwagens in de file staan. Vrachtwagenchauffeurs profiteren ook van de elektrische voertuigen, omdat er geen trillingen van de motor meer voelbaar zijn in de cabine.

DACHSER Emission-Free Delivery ondersteunt de langetermijnstrategie voor klimaatbescherming van de logistiek dienstverlener. In het kader van duurzame bedrijfsontwikkeling en met een focus op proces- en energie-efficiëntie, innovatie en verantwoordelijkheid voor integratie, stuurt het familiebedrijf samen met klanten en partners actief de verandering naar duurzamere logistiek.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Chloé Bracaval