DACHSER gaat in Praag per elektrische fiets leveren
DACHSER start een pilot in Tsjechië om in het stadscentrum van Praag te leveren per elektrisch aangedreven fiets. De nieuw gebouwde microhub "Depot.Bike" bij het metrostation Florenc zal hiervoor worden ingezet.
DACHSER bouwt voort op de bestaande, waardevolle ervaring met alternatieve last mile delivery methodes die de logistieke dienstverlener al heeft opgedaan in grote Europese steden zoals Parijs, Malaga en Stuttgart. Tijdens de pilot in de Tsjechische Republiek wordt het gebruik van een elektrisch aangedreven fiets onder reële verkeersomstandigheden in Praag getest - ter voorbereiding op toekomstige beperkingen van het leveringsverkeer in het stadscentrum.
Als wereldwijd opererend logistiek dienstverlener met het hoofdkantoor in Duitsland past DACHSER zijn processen en diensten voortdurend aan de nieuwste ontwikkelingen en aan de sociale en demografische veranderingen aan. Een van de drijvende factoren op dit moment is de enorme toename van het verkeer in de grote steden en de daarmee gepaard gaande milieubelasting en vermindering van de kwaliteit van leven voor de bewoners. Steden reageren met beperkingen, bijvoorbeeld op oudere dieselvoertuigen.
"De centrale Research & Development afdeling van DACHSER analyseert alternatieve aandrijfmethoden voor voertuigen en stelt nieuwe leveringsconcepten voor emissievrije leveringen op het gebied van stadslogistiek voor", zegt Jan Pihar, Managing Director European Logistics DACHSER Czech Republic. Hij vervolgt: "Daarom hebben we als bedrijf in veel Europese steden veel ervaring met het gebruik van elektrische fietsen, dus de beslissing om in Praag een proefproject te starten lag voor de hand - ook al heeft de stad nog geen toegangsbeperkingen opgelegd".
Voorbereiding op "DACHSER emissievrije levering"
In de proeffase van het project is DACHSER van plan om de voetgangerszones in het Praagse stadsdeel 1 te bevoorraden. Elke ochtend brengen vrachtwagens de dagelijkse leveringen van de DACHSER-vestiging in Kladno, ca. 30 km ten westen van Praag, naar het Micro-Hub Depot.Bike in de buurt van het centrum van de stad. De leveringen worden dan individueel geleverd met de elektrisch ondersteunde fiets.
In latere fases zal het concept waarschijnlijk geleidelijk worden uitgebreid naar de stadswijken Praag 4, Praag 5 en Praag 7 - ondersteund door elektrische vrachtwagens voor zware en volumineuze palletzendingen. De belangrijkste ontvangers van deze leveringen zullen waarschijnlijk modewinkels, apotheken en medische bevoorradingswinkels zijn, evenals doe-het-zelfwinkels. "Het geleidelijk vervangen van kleine conventionele bestelwagens is een duurzame oplossing om het verkeer in Praag te ontlasten en het smogprobleem te verbeteren. Wij willen hieraan een actieve bijdrage leveren als onderdeel van onze bedrijfsstrategie", vervolgt Pihar.
DACHSER gebruikt een elektrische fiets van de firma Velotaxi Bring. De bakfiets heeft een laadruimte van 0,4 laadmeter en kan dus een lading dragen die overeenkomt met een europallet geladen tot een hoogte van 1,2 meter en een maximaal gewicht van 250 kg. In eerste instantie zal de fiets alleen worden gebruikt voor het afleveren van zendingen verpakt in dozen, maar in de toekomst is het bedrijf ook van plan om gebruik te maken van pallets die geleidelijk worden uitgepakt langs de leveringsroute. Idealiter zullen deze initiatieven uitmonden in een "DACHSER Emission-Free Delivery"-zone voor het betreffende gebied, waarin verschillende voertuigtypen worden geïntegreerd in een intelligent totaalconcept. Het proefproject zal voortdurend worden geëvalueerd samen met de exploitant van de microhub, een ekolo.cz genaamd, en in samenwerking met TSK Praag (Technical Road Administration) en het Prague Institute for Planning and Development. De eerste resultaten worden verwacht na zes maanden praktijkervaring.