DACHSER breidt emissievrij wagenpark uit
De logistiek dienstverlener investeert in elektrische vrachtwagens en bedrijfsauto’s met de daarvoor benodigde oplaadsystemen. Ook staan er testen met waterstofvrachtwagens gepland.
DACHSER investeert verder in het gebruik van emissievrije voertuigen die geen broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen uitstoten. Tegen het einde van 2023 zal het familiebedrijf minstens vijftig extra elektrische vrachtwagens op Europese routes introduceren. Ook zullen er ongeveer duizend elektrische bedrijfsauto’s worden toegevoegd aan het wagenpark. Daarnaast gaat de logistiek dienstverlener door met een reeks proefprojecten voor het testen en ontwikkelen van vrachtwagens op waterstof, welke zijn uitgerust met brandstofceltechnologie. Het streven is om begin 2023 waterstofvoertuigen van verschillende fabrikanten in het netwerk te hebben rijden.
“De enige manier waarop de transportsector de langetermijndoelstelling van een netto-emissie neutrale uitstoot kan behalen is door gebruik te maken van emissievrije voertuigen. Daarom spelen deze ook een cruciale rol bij de implementatie van onze eigen klimaatbeschermingsstrategie”, zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij DACHSER. “We gaan het gebruik van milieuvriendelijke transportmiddelen de komende jaren aanzienlijk uitbreiden om waardevolle praktijkervaring op te doen en onze bijdrage te leveren aan de toename van emissievrije voertuigen.”
Wij zetten actief in op het gebruik van emissievrije voertuigen in ons Europese netwerk om ze optimaal in onze processen te integreren. Dit zijn investeringen in de toekomst die zich op de lange termijn zullen terugbetalen
Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics bij DACHSEROp dit moment zet DACHSER elektrische voertuigen vooral in voor stadsleveringen binnen zijn groupagenetwerk. Naast de elektrisch ondersteunde bakfietsen zijn elektrische voertuigen met een brutogewicht tot 7,5 ton tot op heden de belangrijkste voertuigen die dagelijks door DACHSER in Europa worden gebruikt. Volledig elektrische vrachtwagens in hogere gewichtsklassen zijn tot dusver nauwelijks op de markt verkrijgbaar. Momenteel maakt DACHSER gebruik van een prototype van de 19 ton wegende eActros in Stuttgart als onderdeel van een innovatiepartnerschap met Daimler.
In de komende twee jaar zal DACHSER zelf ten minste vijftig extra emissievrije vrachtwagens aanschaffen, waaronder zware batterij-elektrische motorvoertuigen en trekkers van verschillende fabrikanten, zowel door directe aankoop of in samenwerking met transportpartners. “Wij zetten actief in op het gebruik van emissievrije voertuigen in ons Europese netwerk om ze optimaal in onze processen te integreren. Dit zijn investeringen in de toekomst die zich op de lange termijn zullen terugbetalen”, aldus Alexander Tonn, Chief Operations Officer (COO) Road Logistics bij DACHSER. “We zullen ons gebruik van emissievrije vrachtwagens dit jaar uitbreiden op het gebied van regionale- en shuttle transporten. Ook zijn we van plan om elektrische voertuigen in te zetten voor het verplaatsen van wisselbakken en opleggers bij onze vestigingen.”
Elektrische bedrijfsauto’s
Bovendien moet tegen eind 2023 één op de twee bedrijfsauto’s van DACHSER in Europa een elektrische auto zijn. Dat is een totaal van ongeveer 1.000 verschillende modellen personenauto's van verschillende fabrikanten. De overschakeling op volledig elektrische auto's gebeurt geleidelijk, aangezien het gebruik van de auto niet altijd overeenstemt met de technische mogelijkheden. Daarnaast zijn de huidige leveringstermijnen erg lang. Voor de leden van DACHSER’s Executive Board zal de overstap naar elektrische auto’s in 2022 zijn voltooid.
Tegelijkertijd creëert DACHSER voldoende oplaadpunten voor elektrische bedrijfsauto's bij zijn vestigingen. Ook zijn er plannen om meer dan 40 snellaadstations voor vrachtwagens te creëren, elk met een laadvermogen van 180 kW. Al deze oplaadpunten zullen worden voorzien van groene stroom, die wordt ingekocht of geproduceerd door eigen zonnepanelen.