terug
magazine

DACHSER bouwt voort op zijn groeimotor

Solide omzetgroei van 1,6 procent in 2019; Europees wegtransport groeit met 2,9 procent; er is 151 miljoen euro geïnvesteerd in logistieke vestigingen en IT-systemen

Zelfs nu de wereldeconomie afzwakt, kon DACHSER in 2019 blijven groeien. De logistieke dienstverlener verhoogde zijn geconsolideerde netto-omzet met een solide 1,6 procent tot 5,66 miljard euro. De groei werd opnieuw gedreven door de divisie Road Logistics: de netto-omzet steeg met 2,9 procent tot 4,60 miljard euro. De divisie Air & Sea Logistics daarentegen kende een daling van 4,1 procent, voornamelijk als gevolg van dalende luchtvrachtactiviteiten voor klanten uit de automobielsector.

DACHSER

bouwt voort op zijn groeimotor
DACHSER bouwt voort op zijn groeimotor

De omzetgroei op concernniveau staat in contrast met de dalende zendings- en tonnagecijfers. Het aantal zendingen daalde met ongeveer 3,7 procent van 83,7 naar 80,6 miljoen, de tonnage daalde slechts licht ten opzichte van het voorgaande jaar met 1,0 procent van 41,4 naar 41,0 miljoen ton. ‘’Wanneer de economie terugloopt, tellen kwaliteit en betrouwbaarheid meer dan ooit’’, zegt Bernhard Simon, CEO van DACHSER.

Wanneer de economie terugloopt, tellen kwaliteit en betrouwbaarheid meer dan ooit. Daarom zetten we ons des te meer in om ervoor te zorgen dat onze medewerkers gekwalificeerd en gemotiveerd zijn en investeren we voortdurend in ons netwerk, onze processen en onze IT.

Bernhard Simon, CEO van DACHSER

‘’Daarom zetten we ons des te meer in om ervoor te zorgen dat onze medewerkers gekwalificeerd en gemotiveerd zijn en investeren we voortdurend in ons netwerk, onze processen en onze IT.’’

Bedrijfsontwikkeling in detail

De divisie Road Logistics—dat wegtransport en de opslag van industriële goederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat—blijft een stabiele factor als een dynamische groeimotor voor het bedrijf. In 2019 steeg de geconsolideerde netto-omzet van Road Logistics met 2,9% van 4,47 naar 4,60 miljard euro. De business line European Logistics droeg 3,63 miljard euro (+2,4 procent) bij aan de omzet van de divisie Road Logistics. ‘’De aanhoudende kracht van grensoverschrijdende dienstverlening wordt aangevuld met de positieve ontwikkeling in contractlogistiek in heel Europa. Ondanks dat de situatie op de transportmarkt is verbeterd, blijft het tekort aan chauffeurs en opgeleide arbeidskrachten de grootste uitdaging in Duitsland en veel andere Europese landen’’, zegt Simon.

De business line Food Logistics realiseerde in 2019 de sterkste groei, met een omzetgroei van 5,1 procent van 917 tot 964 miljoen euro. Het aantal zendingen daalde met 1,7 procent en de tonnage steeg licht met 0,6 procent. ‘’DACHSERs Food Logistics is al jaren een betrouwbare pijler van ons bedrijfsmodel’’, zegt Simon. ‘’De allianties met onze partners in het Europees Food Logistics netwerk zijn uiterst stabiel en succesvol gebleken.’’

In de divisie Air & Sea Logistics daalde de omzet in 2019 met 4,1 procent, van 1,19 naar 1,14 miljard euro; het aantal zendingen daalde met 5,6 procent. ‘’Lucht- en zeevracht is een zeer vatbare business, die ernstig te lijden heeft onder de turbulentie in de wereldeconomie’’, zegt Simon. ‘’De afgenomen vraag naar transport in de automotive industry in Duitsland is vooral merkbaar in onze luchtvrachtactiviteiten.’’ In 2019 zette DACHSER de koers uit voor het toekomstbestendig maken van de divisie. Dit omvat een uitbreiding van de klantenportefeuille in de sectoren life sciences / pharmaceutical en fashion & sports, evenals de uitbreiding van de spoordiensten via de Nieuwe Zijderoute. Het lucht- en zeetransport, met name in de LCL-opties, werd verder gekoppeld aan het Europees netwerk van wegtransport. Daarnaast is het Othello-transportmanagementsysteem, dat Dachser zelf heeft ontwikkeld, wereldwijd bijna volledig uitgerold en geïmplementeerd. ‘’Medio 2020 zullen we 99 procent van alle lucht- en zeevrachtzendingen met ons eigen transportmanagementsysteem afhandelen. Deze verbeteringen in efficiëntie en productiviteit stellen ons in staat om nog meer waarde toe te voegen voor onze klanten’’, zegt Simon.

De divisie Road Logistics—dat wegtransport en de opslag van industriële goederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat—blijft een stabiele factor als een dynamische groeimotor voor het bedrijf. In 2019 steeg de geconsolideerde netto-omzet van Road Logistics met 2,9% van 4,47 naar 4,60 miljard euro. De business line European Logistics droeg 3,63 miljard euro (+2,4 procent) bij aan de omzet van de divisie Road Logistics. ‘’De aanhoudende kracht van grensoverschrijdende dienstverlening wordt aangevuld met de positieve ontwikkeling in contractlogistiek in heel Europa. Ondanks dat de situatie op de transportmarkt is verbeterd, blijft het tekort aan chauffeurs en opgeleide arbeidskrachten de grootste uitdaging in Duitsland en veel andere Europese landen’’, zegt Simon.

De business line Food Logistics realiseerde in 2019 de sterkste groei, met een omzetgroei van 5,1 procent van 917 tot 964 miljoen euro. Het aantal zendingen daalde met 1,7 procent en de tonnage steeg licht met 0,6 procent. ‘’DACHSERs Food Logistics is al jaren een betrouwbare pijler van ons bedrijfsmodel’’, zegt Simon. ‘’De allianties met onze partners in het Europees Food Logistics netwerk zijn uiterst stabiel en succesvol gebleken.’’

In de divisie Air & Sea Logistics daalde de omzet in 2019 met 4,1 procent, van 1,19 naar 1,14 miljard euro; het aantal zendingen daalde met 5,6 procent. ‘’Lucht- en zeevracht is een zeer vatbare business, die ernstig te lijden heeft onder de turbulentie in de wereldeconomie’’, zegt Simon. ‘’De afgenomen vraag naar transport in de automotive industry in Duitsland is vooral merkbaar in onze luchtvrachtactiviteiten.’’ In 2019 zette DACHSER de koers uit voor het toekomstbestendig maken van de divisie. Dit omvat een uitbreiding van de klantenportefeuille in de sectoren life sciences / pharmaceutical en fashion & sports, evenals de uitbreiding van de spoordiensten via de Nieuwe Zijderoute. Het lucht- en zeetransport, met name in de LCL-opties, werd verder gekoppeld aan het Europees netwerk van wegtransport. Daarnaast is het Othello-transportmanagementsysteem, dat DACHSER​​​​​​​ zelf heeft ontwikkeld, wereldwijd bijna volledig uitgerold en geïmplementeerd. ‘’Medio 2020 zullen we 99 procent van alle lucht- en zeevrachtzendingen met ons eigen transportmanagementsysteem afhandelen. Deze verbeteringen in efficiëntie en productiviteit stellen ons in staat om nog meer waarde toe te voegen voor onze klanten’’, zegt Simon.

DACHSER wereldwijd
Neem contact op
Contact Raisa Mertens