DACHSER Belgium Food Logistics: een uitgebreid netwerk voor diensten van topkwaliteit
Iets meer dan twee jaar geleden lanceerde de divisie Food van DACHSER een eigen agentschap in België. Dit agentschap is gespecialiseerd in het transport van zuivelproducten, zoetwaren en dagelijkse consumptiegoederen en richt zich op handel met de buurlanden, waarbij het inspeelt op een sterke vraag, met name in de exportsector.
“We zijn erin geslaagd om de markt te overtuigen met onze aanpak als kwaliteitsleverancier voor internationale transporten en we hebben ons netwerk uitgebreid met nieuwe grote klanten”, legt Markus Biemüller, Branch Manager van DACHSER Belgium Food Logistics, uit. De diensten van de logistieke dienstverlener blijken populair bij veel Belgische bedrijven. “De verwachtingen van klanten zijn hoog, en dat is een goede zaak. Onze producten, die internationaal zeer geliefd zijn, zijn van de hoogste kwaliteit en de logistiek moet net zo veeleisend zijn”, voegt hij eraan toe.
DACHSER heeft flink geïnvesteerd en zijn internationale netwerk uitgebreid om zijn klanten optimale betrouwbaarheid en servicekwaliteit te kunnen bieden. Begin 2023 herstructureerde het bedrijf zijn aanwezigheid in de regio door de overname van Müller Fresh Food Logistics, een Nederlandse dienstverlener. “De band met Müller is essentieel, want vanuit Belgisch oogpunt staat Nederland voor lokaal transport”, legt Markus Biemüller uit. Eind 2023 nam DACHSER ook Frigoscandia over, de toonaangevende leverancier van temperatuur gecontroleerde logistiek en diepvriesproducten op de Scandinavische markt. Dit jaar sloot de Duits-Oostenrijkse Brummer Group, die goed gevestigd is in Centraal-Europa, zich aan bij het bedrijf. Dankzij deze overnames heeft DACHSER zijn Europese netwerk voor voedsellogistiek kunnen consolideren. Desondanks blijft het door DACHSER geleide European Food Network een sleutelrol spelen in de pan-Europese dekking. Het netwerk is opgericht in 2013 en brengt aanbieders van voedingslogistiek uit heel Europa samen om hun diensten op elkaar af te stemmen. De leden vervoeren gekoelde en niet-gekoelde voedselzendingen door 34 Europese landen volgens strikte kwaliteitsnormen.
“Kwaliteit, service en procesoptimalisatie hebben bij DACHSER altijd hoog in het vaandel gestaan. Daarom werken we er voortdurend aan om onze prestaties te verbeteren en tegelijkertijd efficiënter te worden”, benadrukt de Branch Manager. Het doel is duidelijk: op de lange termijn marktleider worden in de internationale logistiek van de groupage van levensmiddelen. Om dit te bereiken investeert DACHSER in logistiek op locatie, digitalisering en duurzaamheid. Deze investeringen in het eigen netwerk en de nauwe samenwerking met de Europese partners komen ook de Belgische klanten ten goede.
Een sterkere aanwezigheid in België
Sinds het begin van dit jaar is Sud-Fresh, een Belgisch bedrijf in de voedingsmiddelenlogistiek, de nieuwe correspondent van DACHSER Belgium Food Logistics voor het zuiden en westen van België. De Duitse vestiging van DACHSER in Alsdorf, vlakbij Aken, blijft het oosten van het land verzorgen. “Sud-Fresh is al 14 jaar een gevestigde speler op de markt van contractlogistiek en transportoplossingen. De leveringsprestaties en gegevenskwaliteit zijn uitstekend en worden ondersteund door ultramoderne IT-systemen en een eersteklas infrastructuur”, zegt Markus Biemüller. Deze samenwerking biedt voordelen voor beide partijen. Voor DACHSER Belgium Food Logistics betekent het een sterkere aanwezigheid op de Belgische markt, dankzij de strategische locatie van Sud-Fresh in Namen, ten zuiden van Brussel, en toegang tot de moderne cross-docking faciliteiten van de nieuwe correspondent. De klanten van Sud-Fresh profiteren ondertussen van het sterke netwerk van het European Food Network, waarvan het bedrijf nu lid is.
Dankzij deze nieuwe samenwerking en haar strategische positie in Namen wil DACHSER haar groei op de Belgische markt versnellen. Naast de gevestigde netwerken blijven de hoge kwaliteitsnormen van DACHSER een belangrijk verkoopargument. “Betrouwbaarheid, transparantie en onze uitgebreide expertise in het exporteren van goederen: dat zijn de sterke punten waarmee we ons willen onderscheiden in de markt”, benadrukt de vestigingsmanager. De focus ligt op de zuivel-, zoetwaren- en consumentenproductenindustrie. “In de verssector moeten processen perfect worden gesynchroniseerd en moeten alle spelers nauw samenwerken”, benadrukt hij.
Dit omvat niet alleen professionele teams en efficiënte processen, maar ook passende IT-oplossingen die naadloze tracering van zendingen mogelijk maken en Supply Chain Event Management dat anticipeert op mogelijke obstakels voor transport.